1389

  • شماره 110 مجله شبکه (فروردین و اردیبهشت 89)

این اولین یادداشت یا صفحه شخصی است که برای مجله شبکه نوشته‎ام. در این یادداشت که با نام «دغدغه‎های پارسی» منتشر شد، به بررسی مشکل پشتیبانی از رابط‎های کاربری فارسی در محصولات دیجیتال پرداخته‎ام. (دریافت یا فرمت pdf)

مقاله دوم این شماره ترجمه‎ای از مقاله مجله وایرد با نام اصلی Ten Years After است که به بررسی فناوری‎ها و شرکت‎های فعال در دوران حباب دات کام می‎پردازد و وضعیت کنونی برخی از بازماندگان و افراد تاثیرگذار آن دوران را بررسی می‎کند. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 111 مجله شبکه (خرداد 1389)

جلد 111تنها مطلبی که در این شماره نوشتم، ترجمه پوستری به نام Open Source , Open World از focus.com بود که البته در مجله بصورت تکه تکه و در چند صفحه مختلف به چاپ رسید. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 112 مجله شبکه (تیر ۸۹)

اولین مطلب من در این شماره ترجمه مقاله‌ای از Computer World بود که به بررسی تعریف سخت‌افزار اپن‌سورس و گام‌هایی که این جنبش برای حضور پررنگ‌تر در بازار برمی‌دارد، پرداخته بود. در این مقاله نمونه‌هایی از تلاش‌های موفق در این زمینه و محصولاتی که با این شیوه ساخته شده‌اند نیز معرفی شده است. (دریافت یا فرمت pdf)

در مقاله دوم این شماره به بررسی و معرفی آخرین نسخه لینوکس اوبونتو در آن زمان یعنی Lucid Lynx پرداخته‌ام. این نسخه به دلیل تم‌های جدید Ambiance و Radiance و ظاهر مکینتاش‌گونه‌ای که داشت، در زمان خود سروصدای زیادی به پا کرده بود. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 113 مجله شبکه (مرداد ۸۹)

در این شماره تنها یک مقاله داشتم که در آن برنامه حسابداری شخصی Eqonomize را معرفی کردم. سادگی این برنامه (که برای سیستم‌عامل لینوکس و میزکار KDE نوشته شده است)، در ترکیب با تقویم جلالی KDE کارایی بسیار مناسبی را برای کاربران خانگی فراهم می‌کند. متاسفانه توسعه‌دهندگان اصلی اکنون دیگر تمایل چندانی به ادامه کار بر روی این برنامه ندارند و کاربران باید به جایگزین‌های دیگری نظیر KMyMoney روی بیاورند. (دریافت یا فرمت pdf)


  • شماره 114 مجله شبکه (شهریور ۸۹)

از این شماره مجموعه مقالات آموزش زبان برنامه‌نویسی پایتون را در بخش کارگاه مجله شروع کردم. نخستین بخش به معرفی زبان پایتون، تاریخچه، قابلیت‌ها و مزیت‌های آن نسبت به سایر زبان‌ها می‌پردازد. (دریافت یا فرمت pdf)

مقاله دومی که در این شماره کار کردم، به معرفی سوپرکامپیوتری به نام Green Flash می‌پردازد که توسط گروهی متشکل از دانشمندان دانشگاه برکلی، دانشگاه کالیفرنیا و لابراتوارهای ملی برکلی برای محاسبات و پیش‌بینی‌های جوی و مدل‌سازی شرایط اقلیمی ظراحی شده است. در این سوپرکامپیوتر به جای استفاده از پردازنده‌های دسکتاپ یا سرور معمولی که توان مصرفی بالایی دارند از پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM استفاده شده است. در این حالت بواسطه توان مصرفی پایین پردازنده‌ها، تعداد هسته‌ها به شدت قابل افزایش خواهد بود. (دریافت یا فرمت pdf)


  • شماره 115 مجله شبکه (مهرماه ۸۹)

شماره 115 مجله که به شکل یک ویژه‌نامه منتشر شد، بصورت تخصصی به پردازش موازی، الگوریتم‌های آن و استفاده از توان پردازشی کارت‌های گرافیک با استفاده از CUDA می‌پرداخت. به دلیل تخصصی بودن مطالب این شماره، من تنها یادداشتی را برای این شماره نوشتم که در آن درباره لزوم توجه دقیق‌تر و عمیق‌تر به بحث تاریخ‌نگاری دنیای کامپیوترها بحث کرده‌ام. در این یادداشت از آسیموف فقید و شخصیت هری سلدون در مجموعه کتاب‌های امپراتوری کهکشانی صحبت کرده‌ام که با پایه‌گذاری علم Psychohistory و پیش‌بینی روندهای تاریخی می‌توانست ظهور و سقوط تمدن‌ها را پیش‌بینی کند. این یادداشت یکی از محبوب‌ترین نوشته‌های من در ماهنامه شبکه است. (دریافت یا فرمت pdf)


  • شماره 116 مجله شبکه (آبان‌ماه ۸۹)

یادداشت این شماره را متاثر از برگزاری «رویداد اپل» نوشتم و در آن در مورد محصولات جدید و مورد علاقه کاربران صحبت کردم. در این یادداشت از این موضوع هم صحبت کرده‌ام که اکنون دیگر رقابت بر سر افزایش قدرت پردازشی ابزارها نیست، بلکه بر سر کوچک‌تر و چگال‌تر کردن همین قدرت پردازشی موجود، در دستگاه‌هایی ظریف‌تر نظیر تلفن‌های هوشمند است. (دریافت یا فرمت pdf)

همزمان با معرفی اوبونتو نسخه 10.10 مروری کلی و بسیار گذرا بر ویژگی‌ها و قابلیت‌های این نسخه جدید داشتم. (دریافت با فرمت pdf)

قسمت دوم مجموعه مقالات پایتون را به معرفی ماژول‌ها و نحوه تفکیک کردن کد به بخش‌هایی با قابلیت استفاده مجدد، اختصاص دادم. در این بخش یک بازی کوچک Tic-Tac-Toe را پیاده‌سازی کرده‌ام. (دریافت با فرمت pdf)

پرونده ویژه این شماره که به فناوری‌های تشخیص هویت بیومتریک اختصاص داشت، ترجمه کامل ویژه‌نامه فوریه سال 2010 مجله معتبر IEEE Computer بود. تمام این ترجمه توسط من انجام شد و شامل یک مقدمه و 4 مقاله است. مقاله اول به بررسی پیشرفت‌های سیستم‌های تشخیص هویت بر اساس اثر انگشت می‌پردازد. مقاله دوم به تشخیص الگوی عنبیه با پرتوهای «نزدیک مادون قرمز» اختصاص دارد. مقاله سوم نیز تشخیص چهره را به تفصیل مورد بررسی قرار داده است. در تمام روش‌های معمول تشخیص هویت لازم است فرد با سیستم همکاری کند تا مثلا تصویر عنبیه او ثبت شود یا فرم اثر انگشت وی به درستی اسکن شود، اما مقاله چهارم به بررسی فناوری‌هایی می‌پردازد که می‌تواند پروسه تشخیص هویت را از راه دور و بدون همکاری فرد به انجام برساند. به علت مرتبط و متوالی بودن این مقالات همه آن‌ها را در یک فایل جا داده‌ام. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 117 مجله شبکه (آذرماه ۸۹)

در یادداشت این شماره به موضوع وابستگی کاربران به نرم‌افزارها یا سرویس‌های خاص پرداخته بودم. و اینکه در صورت حذف یک سرویس و یا عدم توسعه یک نرم‌افزار، کاربران باید دوره گذاری را تا عادت کردن به نرم‌افزار یا سرویس جایگزین بعدی طی کنند. به همین دلیل اگر کاربران عادت به استفاده از نرم‌افزارهای به اصطلاح «همه کاره» را کنار بگذارند و به جای آن به ابزارهای کوچکی عادت کنند که تنها یک کار را به خوبی انجام می‌دهند، در صورت از بین رفتن نرم‌افزار یا سرویس، دوران گذار کوتاه‌تری را طی خواهد کرد. ایده نوشتن این یادداشت به تایید انجام تغییرات زیرساختی در توزیع اوبونتو (مهاجرت از X به Wayland و تغییر میزکار به Unity) مربوط می‌شد که بسیاری از کاربران را نگران کرده بود. (دریافت یا فرمت pdf)

قسمت سوم مجموعه مقالات پایتون؛ که به نظر خودم یکی از بهترین و کاربردی‌ترین مقاله‌های این سری است، به معرفی نحوه استفاده و پردازش فایل‌های xml اختصاص داشت. در این مقاله مراحل ساخت یک برنامه کوچک پیش‌بینی آب‌وهوا که اطلاعات خود را از سایت Wunderground دریافت می‌کند ، بصورت کامل شرح داده شده است. (دریافت با فرمت pdf)

اندکی بعد از انتشار اوبونتو 10.10 در تاریخ 10/10/2101 لینوکس مینت 10 با نام رمز جولیا برپایه این نسخه اوبونتو منتشر شد که در این مقاله به بررسی و معرفی مزیت‌ها و قابلیت‌های آن پرداخته‌ام. (دریافت با فرمت pdf)

پرونده ویژه این شماره مجله با نام «یک زندگی گوگلی»، به معرفی سرویس‌ها و ابزارهای گوگلی می‌پرداخت. نخستین مقاله من در این پرونده معرفی نرم‌افزار پیکاسای گوگل برای مدیریت تصاویر بود. (دریافت با فرمت pdf)

مطلب دومی که کار کردم، معرفی امکانات و کاربردهای صفحه شخصی گوگل و نحوه تنظیم و استفاده بهینه از آن بود. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 118 مجله شبکه (دی‌ماه ۸۹)

یادداشت این شماره به نوعی دوست‌داشتنی‌ترین یادداشتی است که برای مجله نوشته‌ام. بعد از خواندن مقاله‌ای از استیون لوی؛ که در مجله با نام «یاغی‌ها ایستاده‌اند» منتشر شد، و همینطور دیدن یکی دو سایت، فانتزی‌هایی در مورد کدنویسی بیولوژیک به ذهنم رسید که در قالب این یادداشت آن‌ها را پیاده کردم. همزمان با این انتشار این یادداشت، پستی نیز درباره این موضوع در همین وبلاگ نوشته بودم. (دریافت یا فرمت pdf)

قسمت چهارم مجموعه مقالات پایتون؛ به معرفی و نحوه پیاده‌سازی پارادایم «شیی گرایی» در زبان پایتون اختصاص یافته است. (دریافت با فرمت pdf)

بخش «نویسنده ماه، کتاب ماه»، بخش جدیدی بود که به پیشنهاد کیومرث سلطانی و من، از این شماره به مجله اضافه شد. در این بخش به معرفی کتاب‌های مطرح و به عبارتی کلاسیک حوزه کامپیوتر پرداخته‌ایم. در قسمت اول این بخش، درباره فردریک بروکس (+) و کتاب مشهورش نفرماه افسانه‌ای (+) نوشته‌ام. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 119 مجله شبکه (بهمن 1389)

در یادداشت این شماره به صورت خلاصه درباره کامپیوترهایی که ریچارد استالمن و لینوس توروالدز بصورت روزانه مورد استفاده قرار می‎دهند، صحبت کرده‎ام. (دریافت با فرمت pdf)

قسمت پنجم مجموعه مقالات این مار خوش خط و خال (برنامه‎نویسی به زبان پایتون) که در آن جعبه ابزارهای طراحی رابط‎های گرافیکی کاربر را معرفی کرده‎ام و بصورت خاص به بررسی و استفاده از wxPython و محیط برنامه‎نویسی Boa Constructor پرداخته‎ام. (دریافت با فرمت pdf)

بخش ثابت کتاب ماه این شماره که در آن اریک ریموند و کتاب مشهورش کاتدرال و بازار را معرفی کرده‎ام. (دریافت با فرمت pdf)

مقاله دیگری که در این شماره کار کردم، مقدمه پرونده‎ای بود که در این شماره در باب پیدایش و رشد تدریجی زبان XML و همچنین کاربردها و اشکال مختلف آن به چاپ رسید. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 120 مجله شبکه (اسفند 1389)

یادداشتی که برای این شماره مجله نوشتم و به بلوغ صنعت IT و خردتر شدن سطح نوآوری‎ها پرداخته است. (دریافت با فرمت pdf)

قسمت ششم مجموعه مقالات این مار خوش خط و خال (برنامه‎نویسی به زبان پایتون) که به تکمیل مباحث طراحی اینترفیس‎های گرافیکی با استفاده از Boa Constructor می‎پردازد. (دریافت با فرمت pdf)

مقاله‎ای که به مناسبت انتشار نسخه ششم غول توزیع‏های لینوکس (دبیان) تهیه کرده‎ام. (دریافت با فرمت pdf)

بخش ثابت کتاب ماه این شماره که در آن استیون لوی و کتاب مشهور (و برای من بسیار عزیزش) Hackers را معرفی کرده‎ام. (دریافت با فرمت pdf)

یکی از مقالات پرونده ویژه این شماره (ویکی‎پدیا) که در آن مجله تایمز ۱۰ لحظه بزرگ و بیادماندنی در تاریخ کوتاه مدت ویکی‎پدیا را با تصویر شرح داده است. (دریافت با فرمت pdf)

مقاله دیگر این پرونده که ترجمه مصاحبه‎ای است که وایرد با جیمی ویلز یکی از بنیان‎گذاران ویکی‎پدیا انجام داده است. (دریافت با فرمت pdf)

در نهایت مقاله 25 اشتباه بزرگ ویکی‎پدیا که ترجمه و خلاصه‎ای از دو منبع (thetimes.co.uk و bestcollegesonline) است. (دریافت با فرمت pdf)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *