سنگهای ۲۵۰۰ ساله

توجه : ترجیحا به علت کشدار بودن مطلب و روده درازی نویسنده offline بخونیدش ! ‌! ! !

روز جمعه به اتفاق چند عدد ! ! !  ( دقیق تر ۱۶ عدد ) از دوستان رفتیم تخت جمشید .یکی از این دوستان راهنمای تور بود و کل قضیه رو هم اون جور کرد که کلی ازش ممنونیم . در راستای توضیحات ایشون و دروس تاریخ معماری ما و . . . کل کل های ما با ایشون کلا بار علمی و بویژه تفریحی سفر خیلی زیاد شد طوری که دیگه از سطح تحمل خودمون هم سنگینتر شد . . . بگذریم بهر حال کلی خوش گذشت اما چیزایی که به نظرم میرسه اینهاست :

۱- هیچ وقت فکر کردین ۲۵۰۰ سال یعنی چی ؟ ؟ ؟ چند ماه ؟ چند شبانه روز ؟ چند ساعت ؟  آدم وقتی بهش فکر میکنه کله اش سوت میکشه . . . . .

۲- اخیرا این گفته که اسکندر تخت جمشید رو آتش زده زیر سئوال رفته و میگن اصلا اسکندر به اینجاها نرسیده که بخواد آتش بزنه یا نزنه.

۳- تخت جمشید هیچ دخل و ربطی به تخت و جمشید و . . . نداره. راهنمای سفرمون میگفت که توی شاهنامه اومده که جمشید شاه تختی داشته که دیوها اون رو حمل میکردن. مردم قدیم هم وقتی بقایای تخت جمشید رو دیدن و بویژه اون نقش روی یکی از دروازه ها رو که تخت شاه هخامنشی روی دست یک عده حالا بگیم خدمتگزار یا . . . حمل میشه ((( که گفته میشه هر کدومشون نماینده یکی از ملل تحت سلطه ایران بوده ))) و چون صورت این خدمتگزاران بر اثر عوامل طبیعی خراب شده بوده تصور کردن که اینجا محل زندگی جمشید بوده و اسمش رو گذاشتن تخت جمشید.

دید کلی از سایت

منبع عکس اینجاست.

۴- معماران عزیز ساختمونهایی که میسازید چقدری عمر میکنه ؟ ؟ ؟ ۲۵۰۰ روز میشه ؟ ؟ ؟

۵- یکی از چیزایی که به شدت باهاش مخالفم این داستان گویی ها و توجیه درست کردنهاست ! ! !‌ چون هفت عدد مقدسی بوده اینجا ۷ طبقه ساخته شده و چون سال ۱۲ ماه داره اینجا ۱۲ تا ستون داشته و نمیدونم ستونها که همه هم اندازه هستن و سقف رو نگه داشتن یعنی ملت ایران که برابر و در کنار هم سرزمین ایران رو نگه میدارن و . . . . ((( این توی ساختمون های اسکلت فلزی حالا هم هست . . . ستونها برابر و هم اندازه زیر سقف !‌!‌!‌  )))
من منکر این واقعیت نیستم که در گذشته و بویژه در بناهای مقدس مذهبی و یا سلطنتی ((( در گذشته دین و پادشاهی با هم فرقی نداشتن. شاه نماینده خدا ، رابط مردم با خدا و . . . بوده. ))) عناصر و طرحهاشون غالبا سمبولیک و نمادین بوده اما اینکه بخوایم از هر چیزی یه داستان بتراشیم و برای خودمون توجیه درست کنیم و تحویل بدیم که . . . .
نمونه یکی از توجیهاتی که به شدت باهاش مخالفت کردم :
گل نیلوفر آبی از نقشهای به شدت فراوون تخت جمشید به حساب میاد و چون غالبا ۱۲ پر کشیده شده نشون میده که هخامنشیان ۱۲ ماه سال رو میشناختن ! ! ! ! و چون بعضی جاها ۱۶ پر یعنی با ۴ پر اضافه کشیده شده یعنی میدونستن که هر چهار سال یکبار ما سال کبیسه داریم ! ! ! خدا رو شکر که نمی خواستن بگن سالشون غالبا ۳۶۵ روز و گاهی ۳۶۶ روز داره وگرنه دهن بدبخت حجار و سنگتراش . . . . میشد.

۶- و اما یه توجیه به نسبت مقبول تر برای گل نیلوفر آبی : این گل مقدسه چون زندگی سه گانه داره. ریشه هاش در خاکه ، تنه اش در آب و گلهاش در هوا و این نماد زندگی سه گانه انسان پیش از تولد ، بعد از تولد و بعد از مرگه و به همین دلیل مقدسه.

۷- من در عجبم از این همه عظمت و ظرافت توام ! ! ! ستونها و درگاههای تقریبا ۲۰ متری ((( کلی شبیه معماری های غول پیکر و بخصوص زمخت مصر و یونان و . . . ))) توی نقشها و حجاریشون آنچنان ظرافت و دقتی به کار گرفته شده که فکر میکنی هر سانتیمتر مربعش روزها کار برده.

یکی از همون دروازه های غول پیکر

منبع عکس اینجاست

۸- آقا تو از کجا میدونی اینجا فرشهاش ارغوانی بوده و پرده هاش سبز ؟ ؟ ؟

۹- راستی به نحوه سوار کردن ، تراز کردن ، محکم کردن این همه سنگ فکر کردین ؟ ؟ ؟ چطور دایره رو دایره میبریدن ؟ ؟‌ ؟ من معمار اگر الان یه سنگ گرد بخوام که فلان جای ساختمون نصب کنم دهنم سرویس میشه و آخرش با کلی مکافات یه گردالی ! ! ! گیرم میاد نه دایره ! !‌ ! ۱۲ متر مربع کاشی میکنن هر کدومش یه ساز برای خودش میزنه ! ! ! تراز ؟ ؟ ؟ هان ؟ ؟ ؟ خوردنیه ؟ ؟ ؟

۱۰- بابا این تاریخ این مملکته گذشته مونه . . . یه نگهداری یه راهنما برای توریستها یه محافظتی . . . فقط بلیط پاره کن استخدام میکنید ؟ ؟ ؟

نقشها و ریزه کاریها . . .

منبع این عکس اینجاست.

۱۱- و اما نور و صدا ! ! ! ! ! از نورش بگم یا از صداش ؟ ؟ ؟

۱۲- حداقل یه سری بزنین به جاهای دیدنی دنیا یا لااقل عکسهاشون رو ببینید ! ! ! توی اینترنت یه جستجو کنین راجع به کسانی که توی زمینه نور پردازی تخصص دارن و فعالیت حرفه ای میکنن . . . هیچ . . . یه مشت لامپ قرمز و آبی و یه نفر که باید ۲۰۰ تا کلید رو هی قطع و وصل کنه و از کجا معلوم که قاطی نکنه ! ! !

۱۳- چه گیری دادین به دین و خدا و پیغمبر ! ! ! توی تخت جمشید وسط سخنرانی کورش کبیر پله اول و دوم و معاد و بازگشت بسوی خدا و قیامت و . . . چیه ؟ ؟ ؟ کورش کبیر سئوال نمیدونم حضرت ابراهیم یا موسی یا نمیدونم کی رو مطرح میکنه که بعد از اینکه مردیم و خاک شدیم چطوری دوباره زنده میشیم و خدا جواب میده مگر اول که ساختمتون سخت بود و بگیر و برو تا تهش. . .

۱۴- والله سانسور هنریست بسیار بدیع که در آن شخص تلاش میکند با یک قیچی کارهای عجیبی انجام دهد و مایه حیرت بیننده و شنونده عزیز شود و غالبا موفق میشود ! ! !‌ ۴۰ دقیقه متن و نمایش و . . . سرو تهش توی ۲۰ دقیقه هم میاد و محل برشها هم خیلی ضایعه ! ! !

۱۵- خودمون هم همچین یه خورده مشکل داریم ها ! ! ! دوست عزیز تو توی روز روشن هر حلقه ۳۶ تایی که عکس میگیری ۱۰ تا عکس درست و حسابی توش در میاد حالا نصف شب توی تاریکی از فاصله ۱۵۰ متری با یه فلش که لامپش قد یه بند انگشته میخوای از کاخ تچر که با دو تا لامپ قرمز روشن شده عکس بگیری ؟ ؟‌ ؟ دهنمون سرویس شد. کور شدیم. چقدر عکاس داره این مملکت. فقط دوربین هاشون شعور نورسنجی و تنظیم درست و حسابی و … نداره و گرنه خودشون خیلی خوب دکمه شاتر رو فشار میدن ! ! !

۱۶- ولی سرود آخرش ((( ای ایران ای مرز پر گهر ))) به همش می ارزید.

۱۷- راستش با همه این حرفها وقتی میری اونجا یه جوری میشی . . . یه سری احساسات دو گانه. شادی و غم توام ، عظمت و ظرافت ، گذشته و حال و خلاصه خیلی چیزای دیگه. به دیدنش می ارزه. منتها قبلش اگر حوصله کردین یه دو تا کتاب بخونین چند تا عکس و توضیح و تفسیر ببینین ولی بعدش تنها برین و خودتون نگاه کنین ، توجیه کنید و برداشت کنین نه مثل ما ………

۱۸- این عکسها ظرف ۵ دقیقه توی اینترنت پیدا شده ! ! ! صبر کنین اگر شاهکارهای خودم ! ! !‌ ظاهر شد و آبروریزی نبود میگذارمشون اینجا .

۱۹- اینم حسن ختام ! ! !

حسن ختام ! ! !

منبع این آخری هم اینجاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *