عزرائیل در دنیای دیجیتال

عزرائیل انگار بصورت تخصصی کارش رو روی جامعه IT متمرکز کرده! اگرچه باز هم مثل «ریچی» فقید سر و صدایی به پا نشد و نشریات چیزی ننوشتند، اما به هر حال بعد از یک هفته، تصمیم گرفتم حداقل خبر درگذشت «جان مک‌کارتی» رو اینجا بیارم.

مک‌کارتی در سال 1927 در بوستون به دنیا اومد. پدرش یک مهاجر فنلاندی و مادرش یک یهودی اهل لیتوانی بود. بعد از جابجایی‌های زیاد و زمانی که پدرش توی لس‌آنجلس کار پیدا کرد ساکن اونجا شدن. مک‌کارتی استعداد زیادی توی ریاضی از خودش نشون داد و در نوجوانی با خوندن کتاب‌های درسی ریاضیات کالج کالتک (Caltech) پیش خودش ریاضی رو یاد می‌گرفت. به همین خاطر وقتی سال 1944 در کالتک پذیرفته شد تونست دو سال اول دانشگاه رو رد کنه و مستقیما از سال سوم تحصیلش رو شروع کنه. توی همین کالتک بود که بعد از حضور در یک سخنرانی جان فون نویمان، تکلیف آینده کار و زندگی مک‌کارتی مشخص شد. اون مدرک دکترای ریاضیش رو هم در سال 1951 از دانشگاه پرینستون گرفت.

اون در سال 1958 اولین سمینار بین‌المللی در مورد هوش مصنوعی رو برگزار کرد و اصلا اصطلاح «هوش مصنوعی» رو اون سکه زد. ماروین مینسکی (یکی از بزرگترین تئوریسین‌های هوش مصنوعی) از همون سمینار بود که به این حوزه علاقه‌مند شد. تا سال 1960 مک‌کارتی زبان لیسپ وGarbage Collection رو برای حل مشکلات لیسپ، ابداع کرده بود. لیسپ به سرعت به زبان اول حوزه هوش مصنوعی تبدیل شد. در سال 1961 اولین کسی بود که ایده چیزی شبیه پردازش ابری رو مطرح کرد. بعد از ایجاد سیستم‌های اشتراک زمانی (Time-Sharing) در یک سخنرانی توی MIT این ایده رو مطرح کرد که سیستم اشتراک زمانی می‌تونه این فرصت رو فراهم کنه که قدرت پردازشی و حتی شاید برنامه‌های خاصی رو بشه مثل آب و برق و . . . به دست مردم رسوند. در اواسط 1960 این ایده فراموش شد ولی از ابتدای هزاره جدید به شکل‌های مختلف (Grid Computing و SaaS و Cloud Computing) دوباره خودشو نشون داد.

مک‌کارتی بعد از حضور کوتاه مدت ولی پر ثمرش در MIT، کالج دارتموث و پرینستون در سال 1962 به عنوان استاد در دانشگاه استنفورد مشغول کار شد و تا زمان بازنشستگی (سال 2000) همون جا موند. این عکس مک‌کارتی رو در سال 1974 توی لابراتوارهای هوش مصنوعی استنفورد نشون می‌ده.

مک کارتی ایده‌هایی در مورد یک فواره فضایی را نیز مطرح کرده بود. سازه‌ای که بتونه اجرام رو از زمین به فضای خارج از جو منتقل کنه. او طرفدار جدی و سرسخت ریاضی و آموزش ریاضیات بود و حتی پلاکی روی خودروی ب.ام.و اش نصب کرده بود که روی آن نوشته بود:

آن‌ها که به زبان ریاضی حرف نمی‌زنند، محکومند که حرف‌های یاوه بزنند.

بالاخره مک‌کارتی، 24 اکتبر 2011 یعنی حدود یک هفته قبل در سن 84 سالگی توی خونه‌اش در اسنفورد از دنیا رفت و با رفتنش باز بهمون یادآوری کرد که دنیای کامپیوتر و IT داره نسل اول پیشگامانش رو کم کم از دست می‌ده.

دست آخر هم به این دو تا لینک یه نگاهی بکنید. منبع نوشته‌ها و عکس‌های این پست هم همین دوتا سایت بودن. مدخل ویکی‌پدیای جان مک‌کارتی و خبر سایت واشینگتون‌پست درباره مک‌کارتی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *