پنجره هشتم، بررسی ویندوز ۸ مایکروسافت : مقدمه

آخرین تصویر دسک‌تاپ ویندوز 7

اگرچه هنوز تا عرضه رسمی آخرین نسخه سیستم‌عامل مایکروسافت، یک ماهی باقی مانده، و اگرچه مثل وبلاگ‌نویسان مشهور خارجی به نسخه‌های پیش‌نمایش و اختصاصی برای بررسی و کار دسترسی ندارم، و با اعتراف به این‌که حتی اگر دسترسی هم می‌داشتم هیچ وقت نمی‌توانستم ادای کسانی مثل جان سیراکوزا (با آن بررسی‌های 40000 کلمه‌ای Mac OS) یا شون گالاگر و پیتر برایت (با بررسی چند ده صفحه‌ای آفیس 2013) را در بیاورم، اما به نظرم رسید بد نیست که ویندوز ۸ را در حد توانم و براساس نیازهای روزمره و کاری خودم بررسی کنم. برای این کار تصمیم گرفتم آن را روی کامپیوتر محل کارم نصب کنم و در صورتی که در روند کاری دفتر اخلالی ایجاد نکند، حداقل تا یک ماه به استفاده از آن ادامه بدهم. نسخه نهایی ویندوز 8 که احتمالا اندکی قبل خبر لیک شدن آن را شنیده‌اید، به لطف یکی از دوستان و از طریق گروه نرم‌افزاری گردو به دستم رسید. (بالمر عزیز ببخشید . . .) دیسکی که به دست من رسید شامل نسخه Core، نسخه Professional و Enterprise هست که من نسخه Professional را نصب خواهم کرد.

کامپیوتر من در دفتر شبکه
کامپیوتر من در دفتر شبکه

 سیستم من در دفتر که عکس آن را می‌بینید، مشخصات سخت‌افزاری چشم‌گیری ندارد، ولی چندان هم قدیمی نیست. تصویری که از صفحه مشخصات سیستم گرفته‌ام، پردازنده Dual Core با سرعت کلاک ۲.۶ گیگاهرتز و رم ۲ گیگابایتی را نشان می‌دهد. کارت گرافیک سیستم یک ATI Radeon از سری HD 4600 است. رسانه ذخیره‌سازی من هم یک هارددیسک ۵۰۰ گیگابایتی معمولی است. البته امتیاز 5.5 که ویندوز به سیستم می‌دهد چندان هم بد نیست و فکر می‌کنم با همین مشخصات ساده هم کارایی خوبی در ویندوز ۸ به دست بیاورم.

مشخصات و امتیاز سیستم من
مشخصات و امتیاز سیستم من

در محل کار از برنامه خاص یا عجیب و غریبی هم استفاده نمی‌کنم. فهرست برنامه‌هایی که روی سیستم من نصب شده‌اند را می‌توانید در شکل پایینی ببینید. مجموعه آفیس، انواع مرورگرهای اینترنتی، زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون و ویژوال بیسیک و یکی دو تا پخش‌کننده مالتی‌مدیا کل برنامه‌های مورد نیاز من هستند. تنها موارد کمی نامعمول، لیبره‌آفیس، ایمیج‌برن و مجموعه اتوکد و اینونتور هستند که اولی را برای باز کردن فایل‌های تولید شده روی سکوی لینوکس و همین‌طور ایجاد فایل‌های پی‌دی‌اف استفاده می‌کنم. دومی یک ابزار رایگان برای تکثیر یا رایت CD و همین‌طور ایجاد نسخه پشتیبان از دیسک‌های نوری است. سومی هم گاهی برای کارهای مرتبط با رشته اصلی‌ام مورد نیاز واقع می‌شود.

برنامه‌های موجود روی سیستم
برنامه‌های موجود روی سیستم

تنها نکته‌ای که غیر از امکان نصب این برنامه‌ها برای من مهم است برقرار کردن سیستم اشتراک فایل و چاپگر است که برای کارهای دفتر استفاده می‌کنیم. عکس پایین نشان می‌دهد که تنها به اشتراک گذاشتن 4 پوشه (البته با دسترسی خواندن و نوشتن) و دیدن سایر سیستم‌های شبکه برای تمام کارهای من کافی است.

پوشه‌هایی که به اشتراک گذاشته‌ام و سیستم‌هایی که در شبکه می‌بینم.
پوشه‌هایی که به اشتراک گذاشته‌ام و سیستم‌هایی که در شبکه می‌بینم.

پیش از شروع ترجیح می‌دهم که دوباره تاکید کنم، گرچه سعی خواهم کرد تا حد امکان دقیق باشم، ولی هدف اصلی این نوشتارها بررسی فنی ویندوز 8 نیست. بلکه هدف من سر و کله زدن با ظاهر جدید ویندوز است و سعی خواهم کرد مشکلات یا راه‌های متفاوتی را که برای انجام کارهای روزمره (و البته احتمالا کارهایی اندکی فراتر از کارهای روزمره) با آن روبرو می‌شوم، با شما به اشتراک بگذارم. البته پرونده مفصل ویندوز 8 را هم که در مجله منتشر خواهد شد از دست ندهید.

اکنون زمان رفتن است و این خانه‌ای است که ترک می‌کنم . . .

آخرین تصویر دسک‌تاپ ویندوز 7
آخرین تصویر دسک‌تاپ ویندوز 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *