ما می‏‌توانیم به تنهایی کافی نیست

هیلاری کلینتون، ساب‏‌سون و باقی قضایا

این مطلب را ابتدا برای وبلاگ اهالی شبکه نوشتم اما بد ندیدم آن را اینجا هم عنوان کنم:

چندی پیش وبلاگ یکی از خارج‏‌نشینان، به تحلیل خبری از رجانیوز پرداخته بود. پیشنهاد می‏‌کنم قبل از ادامه این مطلب خبر را از منبع اصلی تا انتها و با دقت مطالعه کنید. در این نوشته من بدون هیچ جهت‏‌گیری سیاسی و بدون توجه به مسایلی مانند تروریسم سایبری و یا روابط ایران و آمریکا، تنها از متن خبر و تصاویر مربوط به آن چند برداشت ساده دارم که بیشتر از هرچیز به عمل هک و به‌‏ویژه این هک خاص مربوط است.

1- با توجه به این عکس، هکر محترم در واقع یک سایت مبتنی بر وردپرس (درست مانند همین وبلاگ) را هک کرده‏‌اند که به هر حال به لحاظ امنیت چندان قدرتمند نیست. در چنین سایت‏‌هایی از Honey Pot و Intrusion Detection و غیره خبری نیست. بنابراین تنها زحمت هکر استفاده از روش‏های Brute Force و حتی از دید من ابزارهای متداولی مانند Sub7even های معروف خواهد بود.

2- صرف برپا شدن این سایت بر مبنای وردپرس، این امر را نشان می‌‏دهد که این سایت به هیچ‏وجه نمی‏‌تواند سایت رسمی یک مقام مسئول آن هم در کشوری نظیر آمریکا باشد. در بهترین حالت هکر محترم وبلاگ غیررسمی هیلاری کلینتون را هک کرده که شاید حتی توسط خود خانم کلینتون هم نوشته نمی‏‌شده است.

3- به تصویری که برای Deface کردن سایت استفاده شده نگاه کنید. مملو از غلط‏‌های نگارشی و دستوری انگلیسی است. آیا هکر محترم می‏‌توانند توضیح دهند “Will Help to Advance Our” به چه معنی است؟ آیا “Available From Crime” یعنی دست از جنایت بردارید؟ من به این هکر محترم پیشنهاد می‏‌کنم حتی اگر نفس عمل هک را اخلاقی می‏‌دانند برای انتقال پیام خود با مشورت دوستان از عباراتی استفاده کنند که حداقل خود هیلاری کلینتون منظور ایشان را درک کند.

4- همان‌طور که در عنوان پست اشاره کرده‌‏ام من می‏‌توانم به تنهایی کافی نیست. من می‌‏توانم بلایی بر سر یک مرسدس بنز آخرین مدل بیاورم که دیگر تا ابد قابل استفاده نباشد. اما این به هیچ‌‏وجه مهارت من در مکانیک، اتومبیل‏‌سازی یا هیچ دانش دیگری را نشان نمی‏‌دهد. با تمام وجود از هکر محترم، همفکرانش و حتی تمام دوستان و همکاران عزیز خواهش می‏‌کنم حداقل یک بار متن مقاله ارزشمند اریک ریموند با نام چگونه یک هکر بشویم یا ترجمه به نسبت مناسب آن در سایت تکنوتاکس (بخش اول و بخش دوم)  را مطالعه کنند. من هکر شدن با چنین توصیفی را ستایش خواهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *