1391

  • شماره 132 مجله شبکه (فروردین و اردیبهشت 1391)

جلد شماره 132

اولین شماره مجله در سال جدید با یکی از جالب‌ترین پرونده‌ها همراه بود. پرونده‌ای درباره کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خودروسازی و تلاش‌های خودروسازان بزرگ برای استفاده از قابلیت‌ها و توانایی‌هایی که مهندسان دره سیلیکون می‌توانند در اختیار آن‌ها قرار دهند. نسخه کامل این پرونده را با قیمت ناچیز 500 تومان می‌توانید از سایت ماهنامه تهیه کنید.

همزمان با کار بر روی این شماره، گوگل سرویس جدید خود یعنی Google Drive را نیز عرضه کرد. یادداشت این شماره را به بررسی موافقتنامه استفاده از سرویس‌های گوگل و مواردی که درباب حریم خصوصی باید به آن‌ها توجه کرد اختصاص داده‌ام. (دریافت با فرمت pdf)

مقدمه پرونده ویژه فناوری‌های نوین خودروها را هم من نوشتم و در آن گفته‌ام که لذتی که از دستکاری و به اصطلاح Tune کردن ماشین نصیب یک ماشین‌باز می‌شود، چیزی از لذت دستکاری سیستم‌ها برای یک هکر کم ندارد. (دریافت با فرمت pdf)

وایرد (Wired)؛ مجله مقدس بر و بچه‌های شبکه، مقاله‌ای منتشر کرده بود با نام Let the Robot Drive که به بررسی تلاش‌هایی می‌پرداخت که در زمینه واگذار کردن وظیفه رانندگی به ماشین‌ها انجام شده یا می‌شوند. چکیده کل مطالب این مقاله طولانی تنها یک جمله است: این که هنوز انسان‌ها رانندگی می‌کنند، یک باگ است نه یک قابلیت! (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 133 مجله شبکه (خرداد 1391)

جلد شماره 133

شماره ۱۳۳ مجله که باز هم با کلی تاخیر منتشر شد، به حوزه جدیدی از فناوری‌های ذخیره‌سازی داده‌ها یعنی NoSQL پرداخته بود. این پرونده که حجم به نسبت زیادی هم داشت به نظر من یکی ار پرونده‌های ارزشمند شبکه بود. چیزی مثل XML که چند سال بعد که همه‌جا رواج پیدا کرد، می‌توانیم بگوییم که ما چند سال قبل درباره‌اش حرف زده بودیم. به هر حال، به دلیل دانش اندکی که در این زمینه دارم، میزان مشارکتم هم در این شماره به نسبت کمتر بود.

اوراکل به عقیده بسیاری، در اقامه دعوا بر علیه گوگل ناپخته و بی‌تجربه عمل کرده است. اگر دراین دعوا از وکلای اپل یا مایکروسافت کمک گرفته بود، بی‌شک می‌توانست نتیجه بهتری کسب کند. اما آیا خیال گوگل راحت شده است؟ به نظر من جواب منفی است. در حال حاضر درآمد شرکتی مانند مایکروسافت از آندرویید بیش از ویندوز فون است و این درآمد را تنها از طریق پتنت‌هایی که در اختیار دارد و از شرکت‌های سازنده گوشی‌های آندروییدی حاصل می‌شود. شاید وقت شکایت گوگل از مایکروسافت رسیده باشد! (دریافت با فرمت pdf)

مقدمه پرونده ویژه NoSQL را هم من نوشتم. در این مقدمه گفته‌ام که بشر با طبقه‌بندی و ذخیره‌سازی اطلاعات در پی یافتن نظام‌های پنهان و ایجاد ارتباط میان عناصر به ظاهر بی‌ربط است. چه نظم ساده‌ای مانند ارتباط فصل‌ها و میزان استقبال خریداران از یک کالای خاص باشد یا نظم پیچیده‌ای که گوگل براساس آن نتایج جست‌وجویش را به ما نشان می‌دهد. (دریافت با فرمت pdf)

یک اینفوگرافیک هم در زمینه Big Data و میزان اطلاعاتی که شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف اقتصاد آمریکا ثبت و ذخیره می‌کنند، ترجمه کردم. (دریافت با فرمت pdf)

آخرین مطلب این ویژه‌نامه، واژه‌نامه‌ای از کلمات و اصطلاحات پرکاربرد در NoSQL بود. این مطلب را هم من ترجمه کردم. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 134 مجله شبکه (تیر 1391)

جلد شماره 134

شماره 134 مجله، به نظر من یکی از ارزشمندترین و بهترین شماره‌هایی است که تا کنون منتشر کرده‌ایم. گرچه این شماره یادنامه صد سالگی آلن تورینگ (+) پدر محاسبات کامپیوتری و یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های دنیای IT است، اما من را بیش از هر چیز به تفکر درباره تاریخ صنعت محاسبات و نفس اندیشیدن و همچنین مرز میان «اندیشیدن» و «محاسبه کردن» واداشت. تهیه این شماره یا حداقل پرونده ویژه‌اش را به همه دوست‌داران و فعالان حوزه IT توصیه می‌کنم.

یادداشت این شماره را به حق آزادی بیان و این‌که آیا می‌توان این حق را برای کامپیوترها هم متصور بود یا نه اختصاص داده‌ام. ایده اصلی نوشته شدن این یادداشت به مطلبی که جادی در یکی از پادکست‌های رادیو گیک عنوان کرده بود، باز می‌گردد. (دریافت با فرمت pdf)

مایکروسافت در این ماه با معرفی تبلت سرفیس، رسما وارد بازار تبلت‌ها شد و نشان داد که دقیقا به رویکرد اپل در یکپارچگی سخت‌افزار و نرم‌افزار اعتقاد پیدا کرده است. در این مقاله با دیدی مثبت به بررسی و معرفی این محصول جدید مایکروسافت پرداخته‌ام. به نظر می‌رسد این دید مثبت تنها منحصر به من نباشد و بسیاری از کسانی که به استفاده از پی‌سی‌ها خو کرده‌اند، با آغوش باز به استقبال این محصول خواهند رفت. (دریافت با فرمت pdf)

مقدمه پرونده ویژه تورینگ را هم من نوشتم. در این مقدمه بسیار کوتاه درباره نبوغ صحبت کرده‌ام. اگر نبوغ را  توانایی برقرار کردن ارتباط میان اشیا و پدیده‌های به ظاهر نامربوط بدانیم، تورینگ نابغه‌ای تکرارناپذیر است که فرآیند انسانی اندیشیدن را با ماشین‌ها پیوند می‌زند. (دریافت با فرمت pdf)

یک اینفوگرافیک ساده که جنبه‌های مختلفی از زندگی و کارهای تورینگ را توضیح می‌دهد، مطلب دیگری بود که برای این پرونده ویژه ترجمه کردم. (دریافت با فرمت pdf)

مطلب دیگری که برای این ویژه‌نامه ترجمه کردم، مقاله‌ای با نام هوش نهایی (Ultimate IQ) بود. این مقاله به طرح این موضوع می‌پردازد که معیارهای کنونی سنجش IQ برای ذهن و نحوه اندیشیدن انسان طراحی شده‌اند و نمی‌توان از آن‌ها برای ارزیابی هوش یک میمون یا یک موجود فضایی استفاده کرد. به همین دلیل محققان در تلاش هستند تا آزمونی یکتا برای سنجش هر نوع هوشمندی ممکن طراحی کنند که مزیت‌های اندیشیدن خلاقانه انسان یا سرعت محاسبات کامپیوتر را حذف کند و میزان هوشمندی را با معیاری ثابت و جهانی برای همه انواع موجودات اندازه بگیرد. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 135 مجله شبکه (مرداد 1391)

جلد شماره 135

ویژه‌نامه شماره 135 مجله به بررسی دستگاه‌های ذخیره‌سازی تحت شبکه یا به اختصار NAS، پرداخته بود. کل این ویژه‌نامه به همت آقای محمدی‌زاده تالیف شد و با توجه زیاد شدن حجم این پرونده برخی از بخش‌های ثابت مجله حذف شدند. با توجه به این شرایط، برای این شماره تنها یک یادداشت نوشتم.

به نظر من فضای وبلاگستان فارسی دست‌خوش تحولاتی تدریجی اما جدی شده است. این تحول از نظر من نه در تعداد و حجم محتوای فارسی که در کیفیت و ارزش محتویات این فضا رخ داده است. بخش قابل توجهی از وبلاگ‌های فارسی از تولید محتواهای زرد و کپی‌کاری‌های معمول دوران اولیه به سمت تولید محتوای ارزشمند متمایل شده‌اند و این مسیر «حرفه‌ای» شدن این سرگرمی را به یکی از راه‌های کسب درآمد هم تبدیل کرده است. در یادداشت این شماره با ذکر دو نمونه بارز از این وبلاگ‌ها (یک پزشک و زومیت که به حدی از درآمدزایی رسیده‌اند که می‌توانند به نویسندگان خود حق تحریر پرداخت کنند) این پدیده جدید و البته خجسته را بررسی کرده‌ام! جالب این‌که این پدیده بیشتر در حوزه وبلاگ‌های مرتبط با فناوری قابل مشاهده است تا سایر حوزه‌های وبلاگ‌نویسی. به هر حال گرچه تا رسیدن به نمونه‌های مشابه خارجی نظیر آرس‌تکنیکا یا تک‌کرانچ راه زیادی درر پیش داریم، ولی شاید پیمودن این راه آنقدرها هم دشوار نباشد. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 136 مجله شبکه (شهریور 1391)

جلد شماره 136

شماره 136 مجله در پرونده ویژه به استقبال آفیس 2013 رفته بود و با ترجمه چندین مقاله مفصل از آرس‌تکنیکا، نرم‌افزارهای مهم مجموعه آفیس مثل ورد و اکسل را بررسی کرده بود.

یادداشت من در این شماره با اشاره به داستان مارک اوکانر شروع می‌شد و در آن درباره استفاده از سرویس‌های ابری و ذخیره داده‌ها و اطلاعات و حتی توسعه و پیاده‌سازی برنامه‌های سنگین به کمک کلاود (نه برای کلاود) صحبت کرده‌ام. حداقل مزیتی که استفاده از خدمات کلاود برای اوکانر داشته است، این بوده که به جای حمل یک لپ‌تاپ تا محل کار، تنها یک آی‌پد را با خود حمل می‌کند. (دریافت با فرمت pdf)

مطلب دیگری که در این شماره نوشتم، مقدمه «مینی‌پرونده» المپیک بود. در این مقدمه به این نکته اشاره کردم که دامنه دوپینگ، دیگر از داروهای نیروزا به لباس‌های با فناوری نانو و حسگرها و ابزارهای تحلیل و برنامه‌ریزی ورزشکاران کشیده شده است. در رقابت‌های اخیر عملا ورزشکارانی برنده خواهند بود که به فناوری‌های پیشرفته‌تری دسترسی داشته باشند. (دریافت با فرمت pdf)

بالاخره به پرونده ویژه این شماره می‌رسیم که چون نقش زیادی در بسته شدن آن داشته‌ام، با اجازه نویسنده لینک دانلودش را هم این‌جا گذاشته‌ام. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 137 مجله شبکه (مهر 1391)

جلد شماره 137

شماره 137 مجله شماره‌ای عادی با بخش‌های ثابت همیشگی بود که در قسمت پرونده به بررسی دلایل و روند افول صنعت الکترونیک ژاپن پرداخته بود.

چند سالی است که فاصله هفت روزه میان 9 شهریور (31 آگوست) که روز جهانی وبلاگ‌نویسی است تا 16 شهریور (تاریخ نگارش نخستین پست وبلاگستان فارسی) با نام هفته وبلاگستان فارسی در ایران گرامی داشته می‌شود. در یادداشت این شماره، من به معضلاتی پرداخته‌ام که جامعه مجازی وبلاگستان فارسی را متاثر می‌کنند. (دریافت با فرمت pdf)

برای فصل کارگاه این شماره مطلبی طولانی درباره کامپایلر LLVM را ترجمه کرده بودم که به واسطه حجم زیاد، به دو بخش تقسیم شد و بخش نخست آن در این شماره به چاپ رسید. این مقاله فنی به بررسی تاثیر طراحی ماجولار LLVM بر عملکرد، کارایی و انعطاف‌پذیری این کامپایلر می‌پردازد. (دریافت با فرمت pdf)

بهترین مقاله‌ای که در این شماره کار کردم، در فصل امنیت منتشر شد و به بررسی داستان هک شدن حساب‌های کاربری مت هونان (نویسنده مجله وایرد) در سایت‌های اپل، آمازون، توییتر و  . . . پرداخته است. (دریافت با فرمت pdf)

در نهایت در بخش (قبلا) ثابت کتاب IT به معرفی استفان ولفرام (+)، بنیان‌گذار موتور دانش ولفرام آلفا و کتاب مشهورش «نوع جدیدی از دانش» پرداخته‌ام. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 138 مجله شبکه (آبان 1391)

جلد شماره 138

شماره 138 مجله ویژه‌نامه‌ای برای محصول جدید مایکروسافت یعنی ویندوز ۸ بود که البته به واسطه مسایل مالی و قرارهای تبلیغاتی هیچ اثری از این پرونده مفصل و ارزشمند روی جلد دیده نمی‌شود و جلد ماهنامه به تبلیغ مزخرف (و دوستان می‌دانند دردسرساز) وایمکس مبین‌نت اختصاص داده شده است. برای تهیه مطالب به نسبت زیادی که در این شماره مجله کار کردم، ویندوز ۸ را روی سیستم کاری‌ام در دفتر ماهنامه نصب کردم و حتی پست‌هایی (+ و+) هم درباره آن نوشتم که بعدا به دلایلی بی‌دنباله ماندند. به هرحال این‌ها مطالبی هستند که در این شماره کار کردم:

طبیعی است که یادداشت این شماره‌ام را به ویندوز ۸ اختصاص داده باشم. در این یادداشت بدون آن تعصب و حساسیتی که به نرم‌افزارهای آزاد و متن‌باز دارم، از خوبی‌های این سیستم‌عامل جدید گفته‌ام و آینده آن را روشن پیش‌بینی کرده‌ام. گرچه اکنون بازار انتقاد از این سیستم‌عامل داغ است و آمارها و اخبار مایوس‌کننده‌ای درباره آن شنیده می‌شود، اما هنوز هم فکر می‌کنم ویندوز ۸ با رواجی گسترده روبرو خواهد شد. (دریافت با فرمت pdf)

بررسی محصولات مختلف برندهای مشهور، همواره جزیی از مطالب مجله و روشی برای کسب درآمد بوده است. در این شماره هم تلویزیون هوشمند سامسونگ را بررسی و معرفی کرده‌ام. البته سیستم‌های هوشمند تشخیص اشاره و فرامین صوتی آن هنوز تا کامل شدن راه زیادی در پیش دارند. (دریافت با فرمت pdf)

در فصل کارگاه این شماره قسمت دوم مطلب مربوط به  کامپایلر LLVM نیز منتشر شد. این قسمت نحوه تعریف ماشین مقصد را توضیح می‌دهد و مزیات ماجولار بودن کامپایلر را تشریح می‌کند. (دریافت با فرمت pdf)

مقدمه پرونده ویژه این شماره را هم من نوشتم. مطلبی مختصر درباره بالمر و این‌که بعد از تحمل همه انتقادها و بدگویی‌ها و متهم شدن به کشاندن شرکت به سراشیبی سقوط، ویندوز ۸ آخرین برگ او در این بازی است. یا برنده می‌شود و مایکروسافت را به روزهای بهتری می‌برد یا می‌بازد و تمام. همین‌طور از هزینه سنگینی که مایکروسافت صرف تبلیغات محصول جدیدش کرده است نیز صحبت کرده‌ام. (دریافت با فرمت pdf)

مفصل‌ترین مقاله این شماره من هم بررسی کلی ویندوز ۸ بود که در آن با ترکیب بررسی‌های مفصل خارجی و تجربه شخصی‌ام در کار با ویندوز ۸ سعی کردم گوشه و کنار آن را برای خوانندگان تشریح کنم. اگر دوست دارید با ویندوز ۸ آشنا شوید یا قصد دارید آن را روی سیستم‌تان نصب کنید، خواندن این مقاله را حتما توصیه می‌کنم. (دریافت با فرمت pdf)

بعد از نوشته شدن مقاله قبلی مطالبی پراکنده باقی مانده بود که نمی‌شد آن‌ها را در متن مقاله مورد استفاده قرار داد. این مطالب که شامل مقایسه‌ای میان برخی قابلیت‌های جدید ویندوز ۸ و لینوکس، معرفی نسخه دهم Internet Explorer، معرفی برنامه‌هایی برای بازگرداندن منوی Start‌ گم‌شده و در نهایت بخشی از فناوری‌های جدید در لایه‌های زیرین ویندوز ۸ بود، را به صورت چند کادر مجزا در انتهای مقاله آوردیم. (دریافت با فرمت pdf)

آخرین مطلب من هم به بررسی فروشگاه برنامه‌های مایکروسافت مربوط می‌شد. فروشگاهی که هنوز (براساس تجربه شخصی‌ام) رونق چندانی نگرفته است و توسعه‌دهندگان زیادی باید تلاش‌های خود را برای غنی‌تر کردن آن به کار ببرند. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 139 مجله شبکه (آذر 1391)

جلد شماره 139

یک سال و اندی پس از انتشار نخستی ویژه‌نامه تبلت، که با استقبال بسیار خوبی هم روبرو شد، نسخه دوم این ویژه‌نامه منتشر شد. برخی محصولات به‌ویژه نمونه‌های سامسونگی به روز شده بودند، آی‌پد مینی به بازار عرضه شده بود و از همه مهم‌تر تبلت‌های متعددی هم با ویندوز ۸ عرضه شده یا آماده عرضه بودند. در این شماره به غیر از یادداشت، یک اینفوگرافیک را ترجمه کردم و ۴ تبلت ویندوز ۸ را هم بررسی و معرفی کردام.

یادداشت این شماره‌ام با نام «اسکات و استیون» را تحت تاثیر ناشی از شوک خارج شدن سینوفسکی از مایکروسافت نوشته‌ام. او کسی بود که حتی شایع شده بود که جانشین بالمر خواهد شد. در این یادداشت به داستان خروج اسکات فوراستال از اپل هم اشاره کرده‌ام. (دریافت با فرمت pdf)

نخستین تبلتی که به بررسی و معرفی آن پرداخته‌ام SurfaceRT محصول خود مایکروسافت بود که نه تنها به عنوان نخستین تبلت مبتنی بر ویندوز ۸ که به عنوان شاهدی بر توانایی مایکروسافت در ساخت سخت‌افزار باکیفیت عرضه شد. (دریافت با فرمت pdf)

تبلت بعدی، برادر بزرگ‌تر RT‌ یعنی نسخه PRO‌ بود که تا آن زمان هنوز به بازار عرضه نشده بود، اما وعده تجربه کاربری PC روی تبلت را به همه می‌داد. (دریافت با فرمت pdf)

ایسوس هم درست همانند مایکروسافت دو تبلت را براساس ویندوز ۸ معرفی کرده است. تبلت اول که در این مقاله معرفی شده VivoTab RT نام دارد و از نام آن پیداست که از نسخه جمع‌وجورتر ویندوز استفاده می‌کند. (دریافت با فرمت pdf)

در آخرین مقاله‌ام در بخش بررسی تبلت‌ها هم نسخه PRO تبلت ایسوس را معرفی کرده‌ام. (دریافت با فرمت pdf)

یک اینفوگرافیک درباره رواج تبلت‌ها هم آخرین مطلبی بود که برای این شماره کار کردم. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 140 مجله شبکه (دی 1391)

جلد شماره 140

مطابق رسم هر ساله در شماره دی‌ماه به استقبال سال نوی میلادی رفته‌ایم و به پیش‌بینی چشم‌اندازهای فناوری در سال 2013 پرداخته‌ایم. به واسطه جداشدن اجباری از مجموعه شبکه و درگیری‌های کاری ناشی از آن، در این شماره تنها یک یادداشت داشته‌ام.

شرکت آی‌بی‌ام هم (شاید مانند ماهنامه شبکه!) در انتهای هر سال طی برنامه‌ای با نام 5in5 به بررسی تحولات پنج سال آینده دنیای فناوری می‌پردازد. صحت این پیش‌بینی‌ها با یکی دو سال پس و پیش، کم‌وبیش اثبات شده است. نکته مهم پیش‌بینی‌های امسال انسانی بودن آن‌هاست. آبی بزرگ پیش‌بینی کرده است که سیستم‌های کامپیوتری تا پنج سال آینده هر پنج حس انسانی را درک خواهند کرد. مقاله مفصلی در این زمینه را می‌توانید در شماره بعدی ماهنامه مطالعه کنید. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 141 مجله شبکه (بهمن 1391)

جلد شماره 141

یادداشت این شماره را به بهانه فیلتر شدن تمام ترافیک تبلیغات از سوی یکی از بزرگ‌ترین ISPهای فرانسه به موضوع کم‌وبیش قدیمی و مهم بی‌طرفی شبکه اختصاص داده‌ام. (دریافت با فرمت pdf)

مقاله دیگری که در این شماره کار کردم، درباره 5 شرکتی است که ممکن است به واسطه تحولات بازار و اوضاع کنونی اقتصادی، سال 2014 را نبینند. این شرکت‌ها به ترتیب نوکیا، بست‌بای، گروپ‌آن، ای‌ام‌دی و دل بودند. البته دل با جمع‌آوری سهامش و تبدیل شدن به شرکتی خصوصی، نخستین نشانه‌های وقوع این پیش‌بینی‌ها را به نمایش گذاشت. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 142 مجله شبکه (اسفند 1391)

جلد شماره 142

مارک شاتل‌ورث با معرفی UbuntuPhone گام دیگری را برای گسترش هر چه بیشتر سیستم‌عاملش و جلب طیف وسیع‌تری از کاربران برداشته است. این سیستم‌عامل قرار است روی گوشی‌های هوشمند  رابط کاربری جدید اوبونتو که برای این ابزارها بهینه شده است را به نمایش درآورد و در هنگام اتصال به داک و صفحات نمایش بزرگ، به رابط کاربری معمول اوبونتو یعنی یونیتی سوییچ کند. به این ترتیب شما واقعا کامپیوترتان را به همراه خواهید داشت و دیگر از دردسرهای انتقال اطلاعات میان تبلت و گوشی و پی‌سی خلاص خواهید شد. جالب این‌که اکنون اوبونتو سیستم‌عاملش را برای تبلت‌ها هم بهینه کرده است! (دریافت با فرمت pdf)

پرونده ویژه این شماره به موضوعی بسیار حساس اختصاص داده شده بود.  مساله این است که با توان پردازشی کنونی سیستم‌ها و شیوه‌های مختلف مهندسی اجتماعی گذرواژه‌ها دیگر کارایی خود را برای حفاظت از داده‌های دیجیتال ما از دست داده‌اند. تقریبا تمام این پرونده ویژه را من کار کرده‌ام. مقدمه پرونده را به صحبت درباره ارزش دارایی‌های دیجیتال‌مان و معرفی کلی معضلات گذرواژه‌ها اختصاص داده‌ام. (دریافت با فرمت pdf)

نخستین مقاله پرونده به بررسی شیوه‌های نوین شکستن رمزهای عبور با استفاده از تلاش کور (Brute Force) پرداخته است و نشان می‌دهد که چگونه داده‌هایی که از نفوذهای قبلی استخراج و در اینترنت منتشر شده‌اند این فرآیند را ساده‌تر می‌کنند. نام مترجم مقاله باعث تعجب شما نشود، مقاله را من کار کرده‌ام! (دریافت با فرمت pdf)

مقاله دوم که به قلم مت هونان نوشته شده است به صورت مفصل و با مثال و نمونه توضیح می‌دهد که چرا گذرواژه‌ها دیگر توانایی محافظت از حساب‌های کاربری ما را ندارند. و از سوی دیگر تشریح می‌کند که هنوز راه‌حل تمام و کمالی برای این مشکل وجود ندارد. حتما به خاطر دارید که مت هونان یکی از قربانیان مهندسی اجتماعی و فاش شدن گذرواژه‌هایش بود و اطلاعات زیادی را در این جریان از دست داد. (دریافت با فرمت pdf)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *