1392

  • شماره 143 مجله شبکه (فروردین 1392)

جلد شماره 143

اولین شماره مجله در سال جدید با پرونده‌ای درباره آنتی‌ویروس‌ها همراه بود. این شماره حجم اندکی داشت و در چند سالی که با شبکه کار می‌کردم اولین باری بود که شماره‌ای مجزا برای فروردین منتشر می‌شد. در این شماره تنها یک یادداشت داشتم.

بهار همواره برای من یادآور خاطرات خوب گذشته است. خاطراتی نوستالژیک که اکنون دیگر به زمانی دور مربوط می‌شوند. در یادداشت این شماره هم به یکی از این خاطرات که به نوعی از اولین تجربه‌های من در دنیای IT بود پرداخته‌ام. تعطیلات بهار و شادی‌های کار با یک Commodore 64 بدون نگرانی‌های درس و مدرسه. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 144 مجله شبکه (اردیبهشت 1392)

جلد شماره 144

این شماره مجله با پرونده‌ای بسیار دوست‌داشتنی (هرچند همراه با برخی اشکالات کوچک) یعنی رمزنگاری کوانتومی منتشر شد. هرچند این شماره حجم اندکی داشت و در چند سالی که با شبکه کار می‌کردم اولین باری بود که شماره‌ای مجزا برای فروردین منتشر می‌شد. در این شماره یک یادداشت و ترجمه‌ای از یکی از مطالب ArsTechnica در زمینه امنیت آنلاین را کار کردم.

یادداشت این شماره را به NLP (سرنام Natural Language Proccessing یا پردازش زبان طبیعی) اختصاص داده‌ام. در این یادداشت گفته‌ام که روی آوردن گوگل به این حوزه آن هم با کمک کسی مانند کرتزوایل می‌تواند تاثیرات شگفت‌انگیزی را در حوزه «رابط‌های کاربری» ابزارهای دیجیتال بر جای بگذارد و همچنین ممکن است در «فهمیدن» محتوای صفحات وب به روبات خزنده وب کمک کند. (دریافت با فرمت pdf)

مطلب دیگری که در بخش امنیت کار کردم،‌ نخستین بخش مجموعه‌ای از مقالات بود که به بررسی شیوه‌های برقراری و حفظ امنیت در دنیای آنلاین می‌پرداخت. این قسمت مبانی رمزنگاری و پروتکل‌های بکار رفته در ارتباطات اینترنتی را مورد بررسی قرار داده بود. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 145 مجله شبکه (خرداد 1392)

جلد شماره 145

پرونده این شماره مجله با پرونده‌های دیگر بسیار متفاوت بود. پرونده‌ای بومی بود که به بررسی چالش‌ها و مشکلات پیش روی دست‌اندرکاران «شبکه» (به معنای عام شبکه‌های کامپیوتری) و صنایع وابسته به آن‌ها می‌پرداخت. در این شماره به دلیل مشکلات متعدد نتوانستم یادداشتم را به موقع آماده کنم و تنها قسمت دوم مطلب الفبای امنیت وب را کار کردم.

قسمت دوم مجموعه مقالات الفبای امنیت آنلاین به بررسی انواع بدافزارها و شرح تفاوت‌های آن‌ها می‌پرداخت. ویروس‌ها، تروجان‌ها، درهای پشتی و غیره از جمله بدافزارهایی هستند که در این قسمت معرفی و بررسی شده‌اند. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 146 مجله شبکه (تیر 1392)

جلد شماره 146

این شماره مجله عملا دو پرونده داشت. یکی گزارش‌های نمایشگاه Computex 2013 و کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل که از مطالب خواندنی این شماره بود و دیگری پرونده ویژه آخر شماره که به بررسی و معرفی کنسول‌های جدید بازی پرداخته بود. در این شماره من علاوه بر یادداشت قسمت سوم امنیت در فضای آنلاین را هم کار کردم.

با معرفی برخی از جزییات ظاهر رابط کاربری iOS نسخه هفتم، بسیاری دور شدن از ظاهر «اسکیومورفیک» و طرح‌های تخت جدید را بسیار دور از شیوه مرسوم اپل می‌دیدند و آن را به نوآوری‌های آیو ارتباط می‌دادند. در حالی که از دید من این رویکردی است که کم‌کم تمام دست‌اندرکاران دنیای IT در پیش خواهند گرفت. چرا که دنیای دیجیتال به حدی با زندگی ما آمیخته شده است که برای فهمیدن مفهوم ایمیل یا اپ دوربین و غیره نیازی به گرافیک‌های مطابق واقعیت نیست. درست همانند علایم راهنمایی و رانندگی نشانه‌های دیجیتال هم دیگر برای همه با همان فرم انتزاعی قابل درک هستند. (دریافت با فرمت pdf)

قسمت سوم مجموعه مقالات الفبای امنیت آنلاین به بررسی نحوه ایمن‌سازی سایت‌ها پرداخته است. در این مقاله نفوذپذیری‌های معمول وب‌سایت‌ها و راه‌های مقابله با آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 147 مجله شبکه (مرداد 1392)

جلد شماره 147پرونده این شماره پرونده‌ای بسیار دوست‌داشتنی بود که متاسفانه با تاخیر زیادی منتشر شد. مدت‌ها است که موضوع پرینترها و چاپ سه‌بعدی و انقلابی که با خود به همراه خواهند داشت نقل محافل صنعتی شده است. این پرونده گرچه با تاخیر منتشر شد ولی محتوای آن بسیار ارزشمند و خواندنی است. متاسفانه در این شماره من تنها یک یادداشت داشتم.

نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی به شدت و با سرعت زیادی در حال پیشرفت هستند. نمونه بارز آن‌ها هم 123D Make محصول Autodesk است. این ابزار می‌تواند با دریافت عکس‌های معمولی که از زوایای مختلف یک شیی گرفته شده‌اند، مدل سه‌بعدی آن را تولید کند. تصور این‌که در آینده‌ای نزدیک بتوان خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و غیره را نیز با مدل ظاهری ترکیب کرد و به جای «مدل‌سازی» به «شبیه‌سازی» دست یافت ایده اصلی مطرح شده در این یادداشت است. (دریافت با فرمت pdf)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *