1390

  • شماره 121 مجله شبکه (فروردین و اردیبهشت 1390)

جلد شماره 121

یادداشت این شماره که در آن از انشعاب یا Fork در دنیای اپن‎سورس صحبت کرده‎ام و به صورت خاص به جداشدن LibreOffice از مجموعه OpenOffice که به مالکیت سان درآمده است، اشاره کرده‎ام. (دریافت با فرمت pdf)

مقاله دیگر بخشی است از پرونده‎ای با نام «جنگ مرورگرها» که بررسی و مقایسه نسخه‎های تازه مرورگرهایی که در آن زمان عرضه شده بودند، می‎پرداخت. در این مقاله من مرورگر سافاری اپل را مورد بررسی قرار داده‎ام. (دریافت با فرمت pdf)

ویلند (Wayland)، واسط گرافیکی جدیدی که گفته می‎شود در آینده جایگزین سیستم مدیریت نمایش X خواهد شد، موضوع مقاله دیگری است که در این شماره کار کرده‎ام. (دریافت با فرمت pdf)

هفتمین قسمت از مجموعه مقالات این مار خوش خط و خال (برنامه‎نویسی به زبان پایتون)، به معرفی نحوه پیاده‎سازی سیستم‎های کلاینت/سرور ساده می‎پردازد. (دریافت با فرمت pdf)

بخش ثابت کتاب IT این شماره که به معرفی کتاب مشهور Design Pattern و گروه چهارنفره نویسندگان آن اختصاص داده شده است. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 122 مجله شبکه (خرداد 1390)

جلد شماره 122یادداشتی که در این شماره درباره پوسته جدید اوبونتو و عرضه نسخه سوم GNOME نوشته‎ام. (دریافت با فرمت pdf)

قسمت هشتم از مجموعه مقالات این مار خوش خط و خال (برنامه‎نویسی به زبان پایتون) که در آن تفاوت‎های سری 3 پایتون با سری 2 را به اختصار شرح داده‎ام. (دریافت با فرمت pdf)

مقاله‎ای که به مناسبت انتشار نسخه 11.04 توزیع اوبونتو (Natty Narwhal) خصوصیات و تازه‎های این توزیع پرطرفدار را بررسی می‎کند. (دریافت با فرمت pdf)

بخش ثابت کتاب IT این شماره که در آن به معرفی استیو مک‎کانل (+) نویسنده کتاب Code Compelete پرداخته شده است. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 123 مجله شبکه (تیر 1390)

جلد شماره 123یادداشت من در این شماره که در آن به هیاهوی تبلیغاتی شکل گرفته پیرامون محاسبات ابری یا کلاودها پرداخته‎ام. در این یادداشت نظرات استالمن و الیسون را نیز درباره ابرها آورده‎ام. (دریافت با فرمت pdf)

مطلبی که به بهانه رونمایی از اولین نسخه ویندوز 8 در نمایشگاه D9 نوشتم و در آن تازه‎ها و امکانات این نسخه جدید ویندوز بررسی شده‎اند. (دریافت با فرمت pdf)

معرفی 10توزیع کمتر شناخته شده لینوکس که کاربردها یا جامعه هدف خاص خود را دارند. (دریافت با فرمت pdf)

قسمت نهم مجموعه مقالات این مار خوش خط و خال (برنامه‎نویسی به زبان پایتون) که در آن به معرفی ماژول PyGame و توسعه پیش‎نمونه یک بازی ساده پرداخته‎ام. (دریافت با فرمت pdf)

بخش ثابت کتاب IT این شماره که در آن به معرفی نیکلاس کار (+) و کتاب مشهورش «ژرفای اندک: آنچه اینترنت بر سر مغز ما می‎آورد» پرداخته‎ام. (دریافت با فرمت pdf)

نخستین مقاله‎ای که با نام «وب، باز متولد شده است» برای پرونده ویژه این شماره (وب، می‎میرد یا می‎ماند؟) ترجمه کرده‎ام و در آن تاثیر پذیرش استاندارد HTML5 بر شکوفایی دوباره وب و کاربردهای جدید آن بررسی شده است. (دریافت با فرمت pdf)

مقاله دوم من در پرونده ویژه این شماره در واقع ترجمه چهار نوشتار کوتاه است که به عنوان مطالب تکمیلی یکی از مقالات ساینتیفیک آمریکن منتشر شده‎اند و در آن‎ها درباب آینده‎ای که وب و امکانات جدیدش برای ما خواهند ساخت و همچنین کارکردهای جدیدی که وب به عنوان یک ماشین اجتماعی یافته، صحبت شده است. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 124 مجله شبکه (مرداد 1390)

جلد شماره 124در این شماره از من، تنها یک یادداشت درباره تبلت‎ها به چاپ رسید که در آن به جو ایجاد شده پیرامون این پدیده نوظهور پرداخته‎ام. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 125 مجله شبکه (شهریور 1390)

جلد شماره 125

در این شماره برای اولین بار یک محصول (یک پرینتر لیزری سامسونگ) را بررسی (Review) کردم. تجربه بدی نبود، اما چندان علاقه‌ای به این کار پیدا نکردم. به هر حال احتمالا اولین و آخرین تجربه در این زمینه خواهد بود. (دریافت با فرمت pdf)

خبر استعفای جابز در 24 آگوست این ماه در کل دنیای IT سروصدای زیادی به پا کرد. متاسفانه چون پرونده ویژه این شماره به لینوکس اختصاص داده شده بود و از طرفی با کمبود جا مواجه بودیم، تنها به انتشار خبری یک صفحه‌ای درباره این رویداد اکتفا کردیم و نوشتن این یک صفحه به من واگذار شد. (دریافت با فرمت pdf)

در یادداشت این شماره به مناسبت بیست سالگی لینوکس به بحث مشارکت افراد عادی در پروژه‌های اپن‌سورس از طریق ترجمه و گزارش خطاها و . . .  پرداخته‌ام. (دریافت با فرمت pdf)

بالاخره در پرونده ویژه این شماره هم به رغم علاقه زیادم، به خاطر مشارکت بیش از انتظار دوستان تحریریه و کمبود جا، من تنها یک مطلب داشتم و آن هم مصاحبه‌ای بود که به مناسبت بیست سالگی لینوکس با لینوس توروالدز انجام شده بود. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 126 مجله شبکه (مهر 1390)

جلد شماره 126

بعد از استعفای جابز، با همکاران مجله به فکر پرونده ویژه‌ای در مورد زندگی جابز افتادیم. خوشبختانه یا متاسفانه، این شماره درست همزمان با درگذشت استیو جابز منتشر شد و حتی بسیاری از دوستان متعجب شده بودند که چگونه در چنین فرصت کوتاهی توانستیم پرونده‌ای برای جابز تدارک بینیم. به هرحال مقاله‌هایی که در این شماره کار کردم به ترتیب این‌ها هستند:

قسمت دهم مجموعه مقالات پایتون که در آن به اختصار نحوه استفاده از کتابخانه curses در پایتون و ایجاد رنگ‌ها و جلوه‌های مختلف در ترمینال را شرح داده‌ام. (دریافت با فرمت pdf)

در مقاله مخفی‌گاه پنگوئن‌ها، به معرفی ابزارها و تجهیزات لینوکسی پرداخته‌ایم که بصورت معمول انتظار نمی‌رود ردپایی از لینوکس در آن‌ها دیده شود. این ابزارها شامل موتورسیکلت، قهوه جوش، شیردوش و غیره بودند. (دریافت با فرمت pdf)

یکی دیگر از مقالاتی که در این شماره کار کردم به هک شبکه Play Station سونی و درس‌هایی که می‌توان از آن گرفت، پرداخته بود. (دریافت با فرمت pdf)

بخش ثابت کتاب IT این شماره را به معرفی مارتین فاولر (+) و کتاب مشهورش Domain Specific Languages اختصاص داده بودم. (دریافت با فرمت pdf)

مقاله «مدافعان» که در بخش ثابت جرایم IT منتشر شد، به بررسی نمونه‌ای از کارگاه‌هایی پرداخته است که برای تربیت نسل بعدی متخصصان امنیتی و هکرهای کلاه سفید برگزار می‌شوند. کارگاهی که در این مقاله معرفی شده است، در بریستول انگلستان برگزار شده و طی آن شرکت‌کنندگان از شبکه یک شرکت فرضی در برابر حمله‌های از پیش تعیین شده محافظت می‌کنند. (دریافت با فرمت pdf)

بالاخره برای پرونده ویژه این شماره هم سخنرانی جابز در جمع فارغ‌التحصیلان استنفورد را ترجمه کردم که البته روایت‌ها و ترجمه‌های دیگر آن را می‌توانید در گوشه و کنار اینترنت بیابید. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 127 مجله شبکه (آبان 1390)

جلد شماره 127

پرونده ویژه این شماره ماهنامه به بررسی ارتباط سینما و فناوری می‌پرداخت. از پیش‌بینی‌هایی مطرح شده در فیلم‌های سینمایی که به واقعیت پیوسته‌اند گرفته تا تاثیرات پیشرفت‌های گرافیک کامپیوتری بر فیلم‌سازی نوین. چون این مقوله کلا از حیطه علایق و تخصص من خارج بود، در این پرونده ویژه هیچ مقاله‌ای نداشتم. مقاله‌های من در این شماره به ترتیب این‌ها هستند:

درگذشت جابز در تمام دنیا هیاهوی شدیدی ایجاد کرد، اما آنچه در ایران مشاهده می‌شد بیش از هر چیز جوگیری و افراط و تفریط ی بود که از خصیصه‌های ذاتی ما ایرانی‌ها است. در یادداشت این شماره با الهام از یکی از پادکست‌های رادیوفنگ به این موضوع پرداختم که جابز هم به رغم همه هنرها و توانایی‌اش جزیی از ماشین اقتصادی سرمایه‌داری بود. ماشینی که هر کس سهم بزرگتری در سودآوری آن داشته باشد؛ فارغ از نیت و دانش‌اش، عزیزتر خواهد بود. (دریافت با فرمت pdf)

دنیای آی‌تی در این ماه، یکی از پایه‌گذاران و مهره‌های اصلی خود را از دست داد. کسی که به رغم خدمات فراوان و ارزنده‌اش، هیچ‌گاه مانند جابز از او یادی نشد و برایش مراسم سوگواری .برگزار نشد. جان مک‌کارتی فقید، پدر هوش مصنوعی، خالق زبان لیسپ و نظریه پرداز محاسبات ابری در 24 اکتبر 2011 درگذشت و ما در نوشته‌ای هرچند کوتاه یادش را گرامی داشتیم. (دریافت با فرمت pdf)

قسمت یازدهم مجموعه مقالات پایتون را به معرفی مختصر پایگاه‌های داده و کار با کتابخانه apsw اختصاص دادم. مطالب این مقاله بسیار ابتدایی هستند و در قسمت بعد آن‌ها را کامل‌تر خواهم کرد. (دریافت با فرمت pdf)

در این شماره نوشتن بخش ثابت زنان IT مجله نیز به من واگذار شد. در این شماره به بررسی زندگی و فعالیت‌های تجاری کارلی فیورینا پرداختم. جالب اینکه داستان رسوایی‌های اخلاقی HP در دوران مدیریت فیورینا یکی از نخستین مقاله‌هایی بود که در آذر 1385 برای چاپ در شماره 71 مجله ترجمه کردم. (دریافت با فرمت pdf)

بخش ثابت کتاب IT این شماره را به معرفی دونالد کنوث (+) و کتاب مشهورش هنر برنامه‌نویسی کامپیوتر (+)اختصاص داده بودم. (دریافت با فرمت pdf)

بالاخره بخش ثابت جرایم IT نیز سهم من شد که برای این بخش یکی از مقالات مجله وایرد را که به بررسی فعالیت‌های شیادانه سم جین و دانیل ساندین می‌پرداخت ترجمه کردم. این دو تا همین اواخر به فروش نرم‌افزارهای امنیتی و آنتی‌ویروس‌های تقلبی می‌پرداختند. به دلیل طولانی بودن مقاله، آن را به دو بخش تقسیم کردیم که بخش دوم در شماره بعدی منتشر خواهد شد. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 128 مجله شبکه (آذر 1390)

جلد شماره 128

شماره 128 ماهنامه، ویژه‌نامه‌ای کاربردی بود که بیش از مباحث علمی و تئوری روی ارائه راه‌حل‌های ساده و رایگان برای امور روزمره و مشکلات کامپیوتری تمرکز داشت. من در این شماره تنها یک یادداشت داشتم.

مخاطب مهمترین دارایی و انگیزه افرادی است که در حوزه نشر؛ چه به مفهوم سنتی و کاغذی و چه به مفهوم دیجیتال و آنلاین آن، فعالیت می‌کنند. بازخوردهای دریافتی از مخاطبان همیشه بهترین راهنما برای ناشران خواهد بود. اما جامعه ناشران ایران بیش از هرچیز از بی توجهی مخاطبین و عدم مشارکت آن‌ها رنج می‌برد. کافیست کامنت‌های وبلاگ‌ها و سایت‌ها را ببینید تا متوجه شوید به ندرت بحث و نقدی در آن‌ها صورت می‌گیرد و کمتر خوراکی برای ادامه کار ناشر فراهم می‌شود. در یادداشت این شماره به این موضوع پرداخته‌ام. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 129 مجله شبکه (دی 1390)

جلد شماره 129

در این شماره ماهنامه، به واسطه ورود به سال جدید میلادی و برگزاری نمایشگاه CES 2012 در لاس‌وگاس، پرونده ویژه را به موضوع چشم‌انداز فناوری در 2012 اختصاص دادیم. من در مطالب این شماره سهم به نسبت زیادی داشتم.

عدم اعتماد به فناوری‌های نوین، به ویژه نوع دیجیتالش، یکی از موانعی است که باعث عدم رشد و کاهش مقبولیت این فناوری‌ها در جامعه (به خصوص طیف بزرگسال) می‌شود. در این یادداشت تجربه‌ای شخصی را که در استانداری فارس داشتم بررسی کرده‌ام. (دریافت با فرمت pdf)

پارک فناوری زیراکس یا Palo Alto Research Center مهد بسیاری از فناوری‌ها و تجهیزاتی است که به صورت روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم و گاه حتی آن‌‌ها را بدیهی می‌پنداریم. بنیان‌گذار این پارک یعنی جاکوب جک گلدمن در بیستم دسامبر 2011 درگذشت تا دوباره به ما یادآوری کند که عمر فناوری دیجیتال دارد از یک نسل فراتر می‌رود. به همین مناسبت خبری کوتاه را در مجله کار کردم. (دریافت با فرمت pdf)

قسمت دوازدهم از مجموعه مقالات این مار خوش خط و خال (برنامه‎نویسی به زبان پایتون) که در آن به تکمیل مباحث کار با پایگاه‌های داده و کتابخانه apsw پرداخته‌ام. (دریافت با فرمت pdf)

سرفصل امنیت این شماره را هم من با ترجمه مقاله‌ای از کامپیوترورلد با نام شش تهدید امنیتی در حال رشد، تهیه کردم. در این مقاله به روش‌های جدید کلاهبرداری و هک نظیر هک سیستم ناوبری ماشین‌ها، هک‌های شبکه‌های اجتماعی و نفوذ به گریدهای هوشمند پرداخته شده است. (دریافت با فرمت pdf)

بخش زنان IT این شماره را به مگ ویتمن، مدیر عامل کنونی (و تازه‌کار) HP و مدیر عامل اسبق eBay اختصاص دادم. هنوز مشخص نیست سیاست‌های او می‌تواند HP‌ را از رکود فعلی بیرون آورد یا نه. (دریافت با فرمت pdf)

بخش ثابت کتاب IT این شماره را به معرفی پاول گراهام (+) و کتاب مشهورش هکرها و نقاشان (+) اختصاص داده بودم. انصافا ترکیب هنر و برنامه‌نویسی چیز جالبی خواهد شد! (دریافت با فرمت pdf)

قسمت دوم مقاله مربوط به جرایم IT که در شماره 127 کار شده بود، بخش ثابت این شماره را تشکیل می‌دهد. (دریافت با فرمت pdf)

بالاخره در پرونده ویژه این شماره هم به بررسی فناوری‌های اپن‌سورسی که در سال 2012 منتظر آن‌ها خواهیم بود پرداخته‌ام. آینده بخش‌های مختلف سیستم عامل لینوکس، از کرنل و میزهای کار گرفته تا ویلند و کیوت، در این نوشتار بررسی شده است. (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 130 مجله شبکه (بهمن 1390)

جلد شماره 130

پرونده ویژه این شماره ماهنامه، به ترند جدید بازار یعنی اولترابوک‌ها اختصاص یافته بود. چون بیشتر مطالب این پرونده به بررسی (Review) مدل‌های مختلف اولترابوک‌ها اختصاص داشت، من نقشی در این پرونده نداشتم. اما مطالبی که در بخش‌های ثابت داشتم این‌ها بودند:

اعتیاد مدیران و توسعه‌دهندگان اوبونتو به نوآوری (آن هم از نوع افراطی) و بخصوص ایده‌های جدید شاتل‌ورث در اختراع دوباره رابط کاربری با HUD (سرنام Heads Up Display) که قرار است منوها را به شیوه‌ای جدید در اختیار کاربر قرار دهد، دستمایه نوشتن یادداشت این شماره من بود. (دریافت با فرمت pdf)

قسمت سیزدهم از مجموعه مقالات این مار خوش خط و خال (برنامه‎نویسی به زبان پایتون) را به استفاده از کتابخانه apsw و کتابخانه mutagen برای ایجاد کاتالوگی از فایل‌های mp3 و ذخیره اطلاعات مربوط به آن‌ها در یک پایگاه داده کوچک اختصاص داده بودم. (دریافت با فرمت pdf)

بازهم نوشتن سرفصل امنیت این شماره به من واگذار شد. مقاله این شماره ترکیبی است از ترجمه چندین مطلب کوتاه که در مورد نگرانی‌های امنیتی جدید در سال 2012 و راه‌های غلبه بر آن‌ها مطالعه کرده بودم. (دریافت با فرمت pdf)

پارکینگ‌ها نقشی اساسی در رشد وشکوفایی شرکت‌های مهم دره سیلیکون داشته‌اند. در این شماره به معرفی کسی پرداختم که پارکینگ خانه‌اش را برای تاسیس غولی به نام گوگل به پیج و برین اجاره داد. این زن، سوزان وویچیتسکی است که اکنون مدیر بخش بازاریابی و تبلیغات گوگل و همین‌طور خواهر زن سرگئی برین است. (دریافت با فرمت pdf)

بخش ثابت کتاب IT این شماره را به معرفی ریموند کرتزوایل (+) و کتاب مشهورش یگانگی نزدیک است (+) اختصاص داده بودم. کرتزوایل را ادیسون دوران معاصر لقب داده‌اند و بسیاری از پیش‌بینی‌هایش در مورد آینده و فناوری‌های نوین تاکنون به واقعیت پیوسته است. هرچند خودم وقوع پدیده یگانگی را چندان محتمل نمی‌دانم! (دریافت با فرمت pdf)


  • شماره 131 مجله شبکه (اسفند 1390)

جلد شماره 131

متاسفانه برخلاف وعده‌هایی که از چند ماه قبل در سایت ماهنامه به خوانندگان داده بودیم، ویژه‌نامه خودرو به این شماره نرسید و پرونده ویژه راهنمای خرید و استفاده از روترهای دو بانده را در این شماره ماهنامه کار کردیم. در کنار مطالب پرونده، مقاله «ماندن یا نماندن» بسیار جذاب بود و معرفی و بررسی آی‌پد جدید هم خواندنی و پر از اطلاعات بود. مطالبی که من در این شماره کار کردم این‌ها بودند:

تغییر خط مشی رازداری و تعهدنامه استفاده از خدمات گوگل و حواشی آن، بهانه‌ای شد تا بر اساس یکی از برنامه‌های رادیو کالج پارک، درباره حباب اینترنتی ما و کوچک‌تر شدن مداومش بنویسم. در این برنامه رادیویی، از کتابی (+) نوشته الی پاریسر که در آن ایراد اصلی شخصی‌سازی نتایج جستجو؛ یعنی دور کردن کاربر از هرچه مورد علاقه‌اش نیست، مورد بررسی قرار گرفته بود نیز اسم برده شد. یادداشت من کم و بیش پیاده‌سازی آن برنامه رادیو کالج پارک بود. (دریافت با فرمت pdf)

قسمت چهاردهم یا آخر از مجموعه مقالات این مار خوش خط و خال (برنامه‎نویسی به زبان پایتون) را به استفاده از کتابخانه Tkinter و ساخت رابط‌های گرافیکی کاربر با استفاده از این کتابخانه توکار پایتون اختصاص دادم. البته باید اعتراف کنم که نسبت به قسمت‌های قبلی بسیار مختصرتر و کوتاه‌تر است. دوستانی که منتظر پایان این مجموعه بودند، حالا وقت شادی است! (دریافت با فرمت pdf)

داستان مگاآپلود و رییس جنجالی و عجیب و غریبش، یکی از داغ‌ترین خبرها در این ماه بود. بخش جرایم IT این شماره که به نسبت مقاله مفصلی هم بود (+)، به صورت کامل به جزییات حمله پلیس به ویلای کیم دات‌کام و دستگیری او و همچنین تبعات قانونی آن می‌پردازد. البته بحث‌های قانونی و مالی درباره فعالیت این سایت و صاحبش نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند. (دریافت با فرمت pdf)

بالاخره آخرین مقاله سال 90 هم بخش ثابت کتاب IT بود که در این شماره به داگلاس هوف‌استاتر (+) و کتاب مشهورش گودل، اشر، باخ (+) اختصاص پیدا کرد. شاید شما هم در مورد قانون هوف‌استاتر شنیده باشید که می‌گوید: «همیشه بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید طول می‌کشد؛ حتی اگر قانون هوف‌استاتر را رعایت کرده باشید.» (دریافت با فرمت pdf)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *