ضعیف عمل کرده‌‏اید

یا چرا استیو بالمر باید برود . . .

چند روز قبل، وقتی که هنوز شماره 122 مجله برای چاپ آماده نشده بود و کیومرث سلطانی در حال نوشتن گزارشی تحلیلی از خرید 8.5 میلیارد دلاری مایکروسافت (خریدن شرکت اسکایپ) بود، صحبت به سیستم مدیریت مایکروسافت کشیده شد و اینکه به نظر میاد بالمر چندان مدیر موفقی نیست و بیشتر تصمیم‎های بزرگی که میگیره به شکست منجر می‌شن. کمی بعد پرهام ایزدپناه چند تا لینک رو برامون فرستاد که نشون می‌ده حتی تحلیلگرها و سهامدارهای مایکروسافت هم دل خوشی از این آدم عجیب و غریب ندارن. دلیل‎های متعددی هم برای حرف‎هاشون دارن.

  • قیمت سهام مایکروسافت نزدیک به 10 سال می‌شه که به دلیل عدم موفقیت مایکروسافت در بازارهای اینترنت و موبایل تقریبا ثابت مونده و حتی کاهش قیمت هم داشته. به طوری که اگر کسی سال 2001 مبلغ 100000 دلار توی مایکروسافت سرمایه‎گذاری کرده باشه ثروتش الان 69000 دلار خواهد بود. (+)
  • صحبت‎ها و عکس‎العمل‎های بالمر در برابر برخی پدیده‎های به شدت تاثیرگذار به حدی ساده و شاید ابلهانه بوده بعضی منتقدین رسما از کوته‎بینی و ساده‏لوحی بالمر حرف می‌زنن. در یکی از صحبت‏‌هاش گفته بود که هیچ شانسی وجود نداره که آیفون بتونه سهمی از بازار کسب کنه!!! و بعد دیدیم که چی شد. (+)
  • در حالی که خیلی‎ها از عصبانیت و خشونت بالمر حرف می‌زنن و صندلی پرت کردن به سمت کارمندان (+)، هیچ جا صحبتی از تصمیمات مدیریتی صحیح، ایجاد روش‎های تعامل با کارمندان و غیره دیده نمی‌شه.

به هرحال به رغم همه این صحبت‎ها مایکروسافت یکی از بزرگترین غول‌‏های نرم‎افزار دنیا محسوب می‌شه و به دلیل حجم عظیم سرمایه‎ای که داره می‌تونه تا مدت‎ها ضرر و زیان ناشی از کسادی بازار و سوء مدیریت رو به راحتی تحمل کنه و خم هم به ابرو نیاره و بالمر، این کارمند شماره 30 مایکروسافت، که مدرکش رو از هاروارد و اتفاقا در رشته ریاضی و اقتصاد گرفته، به رغم همه صحبت‎ها به هیچ عنوان  آدم ساده و کم اهمیتی (حتی در کل دنیای IT) نیست.

تنها نشونه‎هایی هستن که می‌گن دوران بالمر دیگه به سر رسیده و مایکروسافت باید به فکر یه مدیرعامل تازه نفس و تازه باشه.

(این یادداشت ابتدا در وبلاگ اهالی شبکه منتشر شده بود.)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *