بیشاپور

بعد از کلی تاخیر باز برگشتم.
این همه مدت که نبودم دلیلش فقط یه جور تنبلی و بی حوصلگی بود. نمی دونم ولی انگار چیزی برای نوشتن نداشتم. بگذریم . . .
با اینکه شاید یه جورایی تکراری باشه اما الان میخوام راجع به یه بازدید دیگه بنویسم ! ‌! !‌
این بار رفتیم بیشاپور نزدیک کازرون.
یه شهر قدیمی ساسانی و مهمترین اثری که ازش به جا مونده معبد آناهیتا.
از خود شهر میشه گفت تقریبا چیز چندان جالبی باقی نمونده. در واقع چیز سالمی باقی نمونده. و غالب قسمتهای باقی مونده هم به خاطر شرایط جوی و گذشت زمان خورده شده و کم کم از بین رفته. (( در این جور ساختمونها که از قطعات ریزی ساخته میشن که با ملات به هم چسبیدن معمولا ملاتها زودتر از مصالح سنگی خورده میشه و باعث خرابی بنا میشه ))
این دو تا عکسی که می بینید مال همون بیشاپوره. البته بماند که وقتی که ما رفتیم از این همه سبزی و هوای مساعد خبری نبود. همه داشتیم از گرما تلف می شدیم ! ! !
این تالار اصلی یا تالار تشریفاته. البته بقایای تالار تشریفات.
تالار تشریفات

این یکی هم بنای یادبود شهره که تاریخ ساخت و نمی دونم اسم معمار شهر و . . . روی ستونهاش کنده کاری شده. (( جالب اینکه معمار اینجا یک یونانی بوده که موقع جنگ اردشیر با والریانوس اسیر شده ! ! ! ))
بنای یادمان شهر

تنها چیز دیگه ای که به نظرم میرسه این که میگن کف یکی از تالارها با موزاییک هایی رنگی به ابعاد ۵ میلیمتر فرش شده بود که ایران شناس مشهور جناب رمان گیرشمن زحمت وافری متحمل شدن و همه اش رو کندن و بردن توی موزه های کشور خودشون ! ! !
اما ساده ترین و تاثیر گذارترین و واقعا زیباترین بخش این بناها معبد آناهیتاست. این معبد برای پرستش الهه آب و باروری آناهیتا ساخته شده. این معبد یک ساختمون کاملا ۴ گوشه است که درست وسطش یه حوض به عمق ۳۰ سانتیمتر درست شده. برای اینکه آب به راحتی توی حوض جمع بشه این مکعب حدود ۶ یا ۷ متر توی زمین فرو رفته. این عکس زیری درست از سطح زمین گرفته شده. آب داخل اون حوض کم عمق وسط جمع میشده ، و بعد اطراف اون مراسم نیایش و قربانی انجام میگرفته و مجددا راه خروجی باز میشده و حوض خالی میشده. راستی هنوز بخشهایی از کانالهایی که آب رو به این معبد میاورده و همین طور یه چاه که به یه سفره آب زیر زمینی می رسیده ((( و هنوز آب داره ! ! ))) باقی مونده. البته توجه کنین که این قسمت از اول سقف نداشته تا اشعه های خورشید به سطح آب بتابه. داخلش واقعا آدم یه احساس عجیبی پیدا میکنه ! ! ! معبد آناهیتا

این عکس دوم هم راهروهای اطراف معبد رو نشون میده که ۴ طرف معبد رو دور میزنن.

راهروهای اطراف معبد

اینم از شهر بیشاپور ! ! ! اگر وقت کردین حتما یه سری بزنین . . . البته ترجیحا و به خاطر راحتی خودتون و اینکه لذت بیشتری ببرین توی نوروز و بهار بیاین وگرنه گرما و خشکی کلافه تون میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *