همه انگشتان من

احتمالا خبر عرضه Mac Book Air محصول جدید اپل رو شنیدید. طبق معمول اپل با یک محصول خارق‌العاده و جدید همه رو هیجان زده کرده. تب گوشی‌های iPhone هنوز کاملا فروکش نکرده که اپل این لپ‌تاپ رو به بازار عرضه کرده.

اما بحثی که الان می‌خوام مطرح کنم نه در مورد ضخامت کم این لپ تاپ (4 تا 19 میلیمتر) خواهد بود نه در مورد وزن ناچیزش (1.36 کیلوگرم)، نه پردازنده 1.8 مگاهرتزی دو هسته‌ای اینتل و نه رم 2 گیگا بایتی این محصول.

چیزی که این محصول رو از رقباش متمایز می‌کنه Touch Pad یا همون صفحه لمسی که به جای ماوس ازش استفاده می‌شه. برای اولین بار یه صفحه Multi Touch برای استفاده معمولی توی یه لپ‌تاپ بکار برده شده. صفحات مالتی تاچ می‌تونن همزمان اثر و حرکت بیش از یک انگشت رو احساس کنن و بهش پاسخ بدن. مثلا با قرار دادن دو انگشت وسط این صفحه و دور کردن‌شون از هم می‌تونین یه تصویر رو بزرگ کنین یا با حرکت برعکس کوچکش کنین. با قرار دادن دو انگشت با کمی فاصله از هم و چرخوندن‌شون می‌تونید عکس رو بچرخونید یا با حرکت سه تا انگشت با هم به چپ یا راست می‌تونین کار دکمه های Back و Forward رو انجام بدین. نمونه‌های عملی این کارها رو می‌تونین توی ویدیوهایی که خود اپل برای معرفی محصولش گذاشته ببینین.

اولین بار استفاده از این نمونه صفحه‌های لمسی رو توی سایت YouTube دیدم که در واقع یک نمونه آزمایشی و در حد یک ایده بود. کمی بعدتر نمونه کاربردی ترش رو با نام Microsoft Surface دیدم. این سیستم در واقع رابطه بین انسان و کامپیوتر یا در واقع همون اینترفیس رو بسیار طبیعی تر و انسانی‌تر می‌کنه. اما فکر نمی‌کردم این تکنولوژی (صفحات لمسی چندگانه) به این سرعت راهش رو به کاربردهای عمومی و معمول باز کنه. گرچه هنوز تا ترکیب کامل‌شون با صفحه نمایش و یک Surface خونگی راه زیادی مونده. اما توی این دوره راه‌های طولانی هم در مدت زمان‌های خیلی کوتاهی طی می‌شن.

شاید در آینده همزمان با ناهار خوردن ایمیل‌هاتون رو هم روی صفحه همون میز ناهارخوری چک کنید یا دیگه لازم نباشه غیر از میز تحریر توی فکر خرید میز کامپیوترهم باشید.

پی‌نوشت:

چون همه صفحاتی که لینک‌هاشون توی این صفحه آورده شده محتوی فایل‌های ویدیویی هستند و حجم‌شون بالاست اگر اینترنت پرسرعت ندارید ازشون صرف نظر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *