از اتفاقات عربستان تا مبارزات وایبری و مجازی

قبلا گفته بودم که واکنش‌هایم به اتفاقات و محیط اطراف بسیار کندتر و دیرتر از بقیه اتفاق می افتد. اما این بار و در پی حادثه ناگواری که در جریان سفر حج گریبان‌گیر دو نفر از نوجوانان کاروان ایران شد، تصمیم گرفتم مطلبی را این‌جا بنویسم. البته این بار هم «شدت فاجعه» و «تاثر شدید» محرک نوشتن این متن نبود، بلکه واکنش‌هایی که از سوی بسیاری از دوستان و آشنایان و اطرافیان می‌دیدم انگیزه اصلی‌ام بود. پیشاپیش و قبل از این‌که مورد هجوم همه میهن‌پرستان و رگ غیرت ورم‌کرده‌ها قرار بگیرم باید بگویم که از نظر من هم

اتفاقی که رخ داده بسیار ناراحت‌کننده، تاثر برانگیز و برای دولت عربستان صعودی مایه شرمساری است. این اتفاق باید از طریق مقامات رسمی با جدیت تمام پی‌گیری شود و عوامل آن باید حتما مجازات شوند.

اما نکته ناراحت‌کننده واکنش‌های مردم به این اتفاق است که از دید من افراطی، ناپخته، مضحک و متاسفانه گاهی ابلهانه است.

social-media-activism

در طی این مدت اخیر متن‌ها و پست‌ها و نوشته‌های مربوط به این قضیه، فضای شبکه‌های اجتماعی ما را پر کرده و گروهی و شبکه‌ای نیست که در آن هر روز و ساعت متنی و عکسی و شعری در واکنش به این مسایل منتشر نشود. به جای بحث درباره این‌که چرا این متن‌ها و واکنش‌ها را ناراحت‌کننده می‌دانم، ترجیح می‌دهم چندین گزاره را جداگانه بنویسم و البته تعدادی متن را عینا نقل کنم و پاسخ بدهم.


  1. دوستان ما تا حالا سری به مراجع قضایی زده‌اند؟ از اتفاقات و فجایعی که در همین مملکت خودمان و توسط پدر و مادرهای ایرانی رقم می‌خورد آگاه هستند؟ صفحه حوادث روزنامه‌های خودمان را خوانده‌اند؟ مواردی که از کودک‌آزاری تا تجاوز و حتی قتل را شامل می‌شود دیده‌اند؟ در این اتفاقات هم «ملخ‌خواری روی نجابت سیاوش خش انداخته است؟»
  2. واقعا امیدوارم کسی در بین اطرافیان من نباشد که فکر کند اگر یک روز تمام توی همه گروه‌های وایبر و واتس‌اپ و غیره بنویسد «مرگ بر عربستان» حتی یک نفر پایین‌مرتبه‌ترین مقامات عربستان یا حتی ایران این متن را خواهند دید یا اگر ببینند به آن واکنش نشان خواهند داد. درست مثل این است که همه ما تصمیم بگیریم در مهمانی خانوادگی امشب همه ۱۰ دقیقه به سیاست‌های دولت اعتراض کنیم.Screenshot_2015-04-11-19-07-22و تازه «الموت لسعودیه عربیه»؟
  3. نکته دیگر این‌که ما هنوز هم بعد از این همه سال همان مردم «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» و «مرگ بر فلان» و «زنده باد بهمان» هستیم. حرکت‌مان بین خیر مطلق و شر مطلق است. یاد نگرفته‌ایم که افراد، ملیت‌ها، کشورها و همه چیز این دنیا خاکستری است! خوب و بدش در هم است.
  4. می‌گویند «کورش برای تصرف مصر از راه دریا رفت که سم اسبانش به خاک عربستان آلوده نشود». اگر کورش کبیر برای کشورگشایی‌هایش فلسفه‌ای غیر از تصرف منابع طبیعی، دفع دشمنان و جمع‌آوری مالیات و ثروت برای کشورش داشته است، حداقل من در تاریخ چیزی درباره آن ندیده‌ام. البته اقرار می‌کنم که مطالعات تاریخی چندانی ندارم ولی گمان هم نمی‌کنم که چنین مکالماتی بر روی لوحی گلی با خط میخی کنده‌کاری شده باشند و همین دیروز و امروز به دست تاریخ‌دانان ما افتاده باشند!
    Achaemenid_empire_map_expansion
    از طرف دیگر اگر به این نقشه نگاه کنیم می‌بینیم که عربستان در دوره هیچ‌یک از شاهان هخامنشی قلمرو ایران نبوده است و این نه به خاطر نفرت ایرانیان قدیم از عرب‌های قدیمی است! به نظر من لزومی هم به این کار نبوده. تصرف صحرایی گرم‌وخشک و مناطق بی آب و علف و حتی بدون تمدن آن به لحاظ منطقی توجیهی نداشته است. وگرنه سرداران قدیم با نفرت و کدورتی کمتر از این، کل خاک یک کشور را زیر سم اسبان‌شان لگدکوب می‌کردند.
  5. دوستانی که الان با شنیدن این خبر شروع کرده‌اند به انتشار تصاویری که در آن‌ها لباس‌های عربی بر تن حیوانات مختلف پوشانده شده‌اند، آن زمانی که یک دیپلمات ایرانی (که به گمان من بیش از یک مامور امنیتی فرودگاه باید نماد و نشانه فرهنگ کشورش باشد) در یک استخر مختلط برای چند کودک مزاحمت ایجاد کرد کجا بودند؟ آن زمان تحمل انواع و اقسام توهین به ایرانی‌ها را داشتند یا به هر شکلی خود را مبرا می‌کردند؟ درباره ماجراهای کهریزک دشنام‌ها را نثار که می‌کنند؟

اما در کنار همه این نکته‌ها بد نیست به چند مورد کلی هم درباره واکنش‌های ما ایرانی‌ها اشاره کنم:

  1. برای این که بدانید کدام ملت‌ها بیشترین سازگاری را با سایر نژادها و ملیت‌ها دارند به نقشه زیر نگاه کنید. البته ناگفته پیداست که وضع ما چندان خوب نخواهد بود. (برای دیدن سایز بزرگ‌تر کلیک کنید)
    racism
    برای مطالعه بیشتر این آدرس را ببینید و به این فکر کنید که معولا وقتی فکر می‌کنیم «ما نسبت به فلانی‌ها هوش بیشتری داریم»، «ما از بهمانی‌ها تمیزتریم» یا ما «نسبت به آن‌ها غذاهای بهتری می‌خوریم» واقعیت به احتمال زیاد چیز دیگری است.
  2. یادمان باشد که غالب اعتراض‌های ما در قبال محیط اطراف‌مان ناگهانی، جهشی و به اصطلاح «خرگوشی» است. ما از کارمان ناراضی هستیم، از کاسب محل دل‌چرکین هستیم، شرایط سیاسی باب میل‌مان نیست و بنا به هر دلیلی نمی‌توانیم به هیچ‌کدامش اعتراض کنیم. ناگهان با اتفاقی این‌چنینی همه آن ناراحتی و خشم‌های فروخورده و بیان نشده به صورتی (بگوییم بی‌خطر و بی‌ضرر) بر سر افرادی در جایی دیگر خالی می‌شود. برعکس در جاهای بهتر دنیا که تعاملات آزادتر است، اعتراضات و حرکت‌ها «لاک‌پشتی» است. مردم به صاحب‌کارشان اعتراض می‌کنند. به دولت‌شان اعتراض می‌کنند، به والدین‌شان اعتراض می‌کنند و در نتیجه آن همه انرژی منفی جمع نمی‌شود که ناگهان به این صورت منفجر شود.
  3. و درنهایت از ما بهتران برای این فعالیت‌های بی‌ضرر و این شر و شورهای مجازی اسم جالبی انتخاب کرده‌اند: Slacktivism. فعالیت اجتماعی از زیر لحاف! رضایتی نسبی از انجام عملی ساده در حالی که نشان دادن واکنش معقول و عملی هزینه‌بر، دشوار یا در برخی موارد خطرناک است. واقعیت این است که لایک کردن تصاویر کودکان قحطی‌زده کسی را سیر نمی‌کند و راه‌انداختن تظاهرات در وایبر و جاهای مشابه نه نارضایتی ما را به عربستان نشان می‌دهد و نه دردی از آسیب‌دیدگان حادثه دوا می‌کند. تنها مزیت‌اش شاید این باشد که دل‌مان را خوش کنیم که ما هم در این‌باره کاری کرده‌ایم! (این مقاله جالب آتلانتیک در همین مورد هم ارزش خواندن دارد)
    unicefad

پی‌نوشت: در آخر باید اعتراف کنم که من هم توان یا جرات واکنشی جدی و عملی به این اتفاق را نداشته‌ام. از این حداقل Slacktivism هم صرف‌نظر کرده‌ام. از نوشتن این مطلب هم هدفم این بود که حداقل اگر در آسایش خودمان اعتراضی می‌کنیم و متن‌های احساسی و حماسی منتشر می‌کنیم، بدانیم که چه می‌کنیم و به کجا می‌رویم.

10 thoughts on “از اتفاقات عربستان تا مبارزات وایبری و مجازی

  • 22 فروردین, 1394 at 10:59 ب.ظ
    Permalink

    سپاس از تحلیل زیباتون.امیدوارم روزی بشه که این حرکت های جمعی کورکورانه در این کشور متوقف بشه.

    Reply
  • 23 فروردین, 1394 at 8:12 ق.ظ
    Permalink

    کاملا موافقم

    Reply
  • 23 فروردین, 1394 at 10:03 ق.ظ
    Permalink

    – چون فلان پدر فلان کار را انجام داده، نباید به کار غلط عیان آبرو ریز در سطح دنیا عکس العمل نشان داد؟
    – چون ایرانی‌ها ناسیونالیست هستند، این مورد نشان بدی است؟ اتفاقا همین مورد است که سبب حفظ این کشور تا به امروز شده. فرق هست بین نژاد پرستی و ناسیونالیست بودن. اولی مزموم است و دومی بسیار نیکو.
    – چون فلان کشور دنیا فلان نقشه‌ی سازگاری را منتشر کرده بنابراین چون خارجی هست، معتبره؟! شاید بشه اینطور تفسیرش کرد: این‌ها با ما سازگاری ندارند، چون هر روز جلوی ما تعظیم نمی‌کنند!؟
    – چرا فکر می‌کنی واکنش‌های مردم جایی اهمیت نداره؟ حتما که نباید بریزن وسط خیابان؟ اگر این واکنش‌ها نباشد فرقشان با یک سری مرده چیست؟

    راستی در مورد بررسی علت نفرت ایرانی‌ها از جماعت عربستانی کتاب «دو قرن سکوت» مفید است.

    Reply
    • 23 فروردین, 1394 at 1:48 ب.ظ
      Permalink

      سلام دوست عزیز
      فکر می‌کنم از نوشته من منظور اشتباهی رو برداشت کردید. امیدوارم با توضیحاتی که در ادامه می‌دم این سوءتفاهم حل بشه:
      ۱- اتفاقا باید عکس‌العمل نشون داد. طوری که حتی همه دنیا بفهمن و متوجه عکس‌العمل ما بشن. اما چیزهایی که من دیدم داد و بیدادهای بیخودی در فضای بسته‌ای بود که غالبا هم انقدر توش ملخ و کورش و موارد بی‌ربط دیگه بود که اصل قضیه فراموش می‌شد. تجاوز زشته، جرمه. حالا توسط هر کسی به هر کسی انجام بشه. در برابر این اتفاق باید موضع گرفت.
      ۲- ناسیونالیست بودن ایرانی‌ها هیچ ایرادی نداره. علاقه و وابستگی به وطن تقریبا در همه جای دنیا یه ارزشه. اما این که به خاطر گناه دو نفر بیایم به همه افراد یک کشور یا نژاد توهین کنیم جز نژادپرستی اسم دیگه‌ای نداره.
      ۳- در مورد نقشه سازگاری هم نمیگم صد در صد درسته، ولی از نظر من اعتبارش بسیار بیشتر از جمله‌های حکیمانه و تاریخی هست که تنها توی گروه وایبری «من و پسرخاله‌هام» منتشر میشه. نکته دیگه این که اون‌ها حداقل یک وقتی گذاشتن، درست یا غلط شیوه تحقیقی داشتن و بعد نقشه منتشر کردن. مطلب رو از لینکش مطالعه کنید حتی خودشون هم اشکالات روش انتخابی رو عنوان کردن.
      ۴- اتفاقا برخلاف برداشت شما من معتقدم که واکنش مردم به شدت مهمه. فقط نوع و شیوه بیانش هم باید درست باشه. اعتراض باید دیده بشه. به چشم بیاد اون هم یه جایی که ارزش داشته باشه. مثلا می‌گم تجمع در برابر سفارت عربستان جنبه رسانه‌ای پیدا می‌کنه، احتمالا یه مقام مسئول ازش خبردار میشه. اگر کسی می‌تونه در روزنامه‌ای جایی بنویسه باید بنویسه تا خونده بشه. ولی اعتراض وایبری رو کی میبینه به جز دوستای خودمون؟ (که از قبل هم موضع و نظرشون رو درباره این قضیه می‌دونیم)
      نمی‌گم همه بریزن وسط خیابون ولی رسانه‌ای هم که استفاده می‌شه نقش مهمی در اثر پیام منتقل شده داره.
      ——————-
      در مورد کتاب دو قرن سکوت هم بخش‌هایی رو ازش خوندم. اما قضیه مال ۱۴۰۰ سال پیش بوده. اگر شما هنوز هم اعتقاد داری که ما همون ملت ایران و امپراطوری عظیم و همون تمدن پیشرو اون دوره هستیم، من هم می‌پذیرم که اعراب هم هنوز همون قبایل بدوی بدون تمدن و چی‌چی خور قدیم هستن و ما باید باهاشون بجنگیم.
      راستی اگر داستان کشورگشایی‌های نادر و چندین بار حمله‌اش به هند رو بخونیم، به نظرت هندی‌ها باید الان نسبت به ما چه احساسی داشته باشن؟

      Reply
  • 23 فروردین, 1394 at 10:09 ق.ظ
    Permalink

    واقعا بعضی رفتارها سردردآورن
    از یک طرف یقه چاک می دن و از طرفی چنان جوک هایی رد و بدل می کنن که از تجاوز برای آینده اون دو نوجوان سنگین تره.

    Reply
  • 27 فروردین, 1394 at 5:21 ب.ظ
    Permalink

    شما وقتی از چیزی اطلاع درستی ندارید / اگه اظهار نظر نکنید کسی از شما گله نمی کنه آقای احمد شریف‎پور
    این مرگ بر عربستان گوشه ای از این همه سال تحقیر ایرانی ها توسط عربها رو جبران نمی کنه.
    حالا شما بیا حمایت خاموش کن.
    این یعنی حمایت خاموش.
    متاسفم.

    Reply
    • 28 فروردین, 1394 at 8:35 ب.ظ
      Permalink

      دوست عزیز شما بهتر است به جهت سیل خروشان دانایی و دانش که از نوشتارتان آشکار است!برای خود متاسف باشید.در همان عربستان مردمانی زندگی میکنند که شیعه هستند.از اول انقلاب تا به امروز به خاطر حمایت از ایران و بالا بردن عکس رهبران ایران در خیابان های عربستان، تحت شدیدترین و ظالمانه ترین فشارها از سوی دولت منحوس سعودی میباشند.اضافه کنید بر اینها شیعیان عراقی را که در همین اربعین سابق برای زائرین ایرانی سنگ تمام گذاشتند+شیعیان و علویان یمن و سوریه وشیعیان غیور لبنان که حزب الله از آنهاست.یا هموطنان جنوبی ما،آنها هم عرب هستند.گناه آنها چیست؟؟؟

      انصاف و مروتتان کجاست؟

      بی شک نویسنده ی این مطلب سخن به حق و عاقلانه ای گفته است. جدا مضحک است که برای تخلیه کینه ها ی
      درونی خود حوادث 1400 سال گذشته را پیش میکشید!!

      اینگونه باشد باید به عرب ها هم حق داد با توجه به نسل کشی های میلیونی ابومسلم و بابک خرمدین و مرداویج بن زیار در هزار و اندی سال پیش به عقده گشایی علیه نژاد ایرانی بپردازند! یا نسل کشی فجیع شاهپور ذوالکتاف(شانه سوراخ کن!) از عرب ها در قبل از ظهور اسلام را مدنظر قرار دهند.یا آدم کشی های شاهان
      ساسانی در مستعمره یی به نام یمن…یا به اتش کشیدن شهر های سوریه غارت و چپاول کردن و برده کردن
      شهرها و مردمان آن به دستان زوزمند شاهان ساسانی به اعتراف کتیبه های موبد کرتیر و….آیا می پسندید آنها هم به جهت حوادث هزاران سال پیش که ما مسئول آن نیستیم.ایران و ایرانی را به باد فحش و ناسزا بگیرند؟؟

      اصلا گذشته به کنار در عصر حاضر، پیش از انقلاب ایران، ارتش شاهنشاهی ایران به فرمان محمد رضا پهلوی به عمان حمله کرد و انقلابیون آن دیار را که بر علیه شاه آنجا قیام کرده بودند به خاک و خون کشید.(عملیات ظفار) حال راضی میشوید به جهت اشتباهات آن دیکتاتور ظالم مردم عمان، ایران و ایرانی را مورد اهانت قرار دهند؟

      آیا می دانید در دوره ای از عصر ساسانی مرزداران نقاطی از کشور ایران عرب بودند.آیا می دانید بیشترین
      مقاومت در عصر ساسانی و 1400 سال پبش را مرزداران عرب ساسانی در مقابل هم نژادان خود انجام دادند؟!!
      آیا میدانید محمد جهان آرا کیست؟آیا میدانید عرب های خوزستان در جنگ تحمیلی چه حماسه ای آفریدند؟

      شما درباره ی مسائلی صحبت میکنید.که شرط میبندم.هیچ اطلاعات درستی درباره ی آن ندارید یا اگر دارید
      اطلاعات ناقص و تحریف شده است.در 1400 سال پیش بجز یک تهاجم بیرونی یک انقلاب درونی نیز رخ
      داد.بروید تحقیق کنید.آخرین شاه ساسانی ملقب به خدایگان یزگرد را چه کسانی کشتند؟آیا اعراب او را کشتند یا خود ایرانیان؟ بروید تحقیق کنید در کدام کتاب تاریخی نوشته است مردم و طبقه ی فرودست
      سواد(ایرانشهر:پایتخت ساسانی)از پیروزی اعراب خوشنود بودند؟ بروید ببینید چه کسانی برای عرب ها به
      دلخواه پل ساختند؟ بروید ببینید چه کسانی مقاومت جدی نشان ندادند و باعث شدن لشکر بسیار ناچیز و کم سلاح عرب بیابانگرد آن دوران سرزمینی را که 100 برابر دارای جمعیت بیشتر و 4 برابر وسیع تر از سرزمین ایشان بود به مانند آب خوردن فتح کند؟؟بروید بخوانید چه دسته هایی از مردم با اعراب همکاری میکردند.ببیند رفتار عرب با مردم چگونه بود و رفتار ساسانیان چگونه بود.نظام ساسانی که با آن نظام کاست و تبعیضی خود حق تحصیل برای عوام قائل نبود.ایرانی آهنگر و کشاورز را به جرم اهانت به اتش و خاک تحقیر میکرد و حمام کردن با آب را جرم میدانست!!! آیا آنها برای مردم آن زمان بهتر بودند یا مهاجمین عرب ؟!و …. آنگاه که این ها را دانستید بعد بییاید اظهار نظر کنید!

      «اگر دانی نیزه مرد پارسی تا کجا رفته است!» این سخن از کیست؟گمان میکنید.نقشه ی سرزمین هخامنشی که در بالا میبینید با اهدای گل و بلبل و با سلام و صلوات و بدون جنگ و خونریزی و بدون استفاده از خشونت و آدم کشی و نیزه و شمشیر بدان حد گسترش یافته است؟ کتیبه ی بیستون را بخوان و رنج ملتها و نژادهای غیر ایرانی را ببین به اعتراف همان شاهان شاه !

      اصلا اینها را بیخیال،دوست گرامی هنوز، کودکان عربی هستند که در شکم مادر خود میباشند و بدنیا نیامده اند.گناه آنها چیست؟؟

      کمی شرم کنید.اگر دین ندارید.لااقل آزاده باشید.این توهین ها و عقده گشایی ها نشانه نژاد برتر بودن است؟
      نشان ادعای اخلاق بهتر و عظیم تر از دیگر مردم کره ی خاکی است؟نشانی از فرهنگ غنی مورد ادعای شماست؟!

      نشانه ی فرهنگ آریایی است؟!

      آیا میدانید؟علی بن ابی طالب که به خاطر انتقام خون دختر ابولولو زردتشتی و هرمزان ایرانی پسر عمر(خلیفه ی دوم) را به دو نصف کرد و از میان برد.عرب بود.

      آیا میدانید؟ علی بن ابیطالبی که مردم زرتشتی سیستان در آن دوران را، از ستم راهزنان عرب رهانید.و دزدان عرب آن منطقه را نابود کرد.خود عرب بود.

      آیا میدانید؟علی بن ابیطالبی که به داد مردم ایرانی ری و قزوین رسید عرب بود.

      آیا میدانید؟علی بن ابیطالبی که در جنگ جمل به خونخواهی یاران ایرانی خود که توسط اصحاب شتر کشته شده بودند پرداخت.خود عرب بود.

      آیا میدانید؟علی بن ابیطالبی که بین فقیر ایرانی و کله گنده ی عرب فرق نمیگذاشت.عرب بود.

      آیا میدانید؟علی بن ابیطالبی که به جهت خون خواهی زازان فروخ ایرانی با خریت بن راشد عرب و قبیله ی عرب بنی ناجیه در افتاد.عرب بود.

      آیا میدانید؟ علی بن ابی طالب در که مقابل زیاده خواهی های عرب نژاد پرستی چون اشعث بن قیس ایستاد.و در مقابل این فرد که از اشراف عرب بود از ایرانیان به دفاع پرداخت.و به همین دلیل توسط آن منافق یعنی اشعث بن یس نقشه ی ترورش ریخته شد. یک عرب بود.

      پس همه را با هم یکسان نگیرید.هر انسانی مسئول اعمال خود است.در غیر این صورت، آیا دوست دارید در
      آخرت خداوند گناهان دیگران را به پای شما بنویسد!؟
      پس هر چه را برای خود نمی پسندید برای دیگران نیز نپسندید!

      دولت سعودی (یهودی!) وهابیت که دست نشانده یبیگانه هست.نزدبک به دویست سال است که دارد به مسلمانان خیانت میکند.و از آن بنیادش تا به امروز بر علیه مسلمین دست به جنایت زده است.اتفاقا بیشترین جنایت سعودی ها بر علیه اعرب بوده است.
      جنایاتی که از آن آغاز در شبه جزیره انجام داند و در عتبات عالیات و امروز در یمن تا جنایاتی که سگان دست
      آموزشان چون داعش و.. در عراق و سوریه انجام میدهند.پس رفتار این مزدوران کاری به عامه ی مردم عرب ندارد.آنها خود تحت ستم و مورد ظلم این مزدوران بی شرم هستند.انسان بودن به شخصیت هیچ احدی و نژادی نه تنها لطمه نمیزند.بلکه او را عزیز و گرامی میکند!پس بیایید انسان ورا و عادلانه رفتار کنیم.

      والسلام …

      Reply
  • 28 فروردین, 1394 at 1:19 ب.ظ
    Permalink

    با سلام و خسته نباشید
    از اینکه این پست بسیار زیبا و خواندنی و واقعیت جامعه مارو گفتید بسیار سپاسگزارم
    و کاملا با شما موافقم

    Reply
  • 3 اردیبهشت, 1394 at 9:05 ق.ظ
    Permalink

    سلام
    متاسفانه ظاهرا همواره ما همه مسائل رو با هم قاطی میکنن و این وسط هم که همیشه بازار شایعه و جک سازی به راهه!
    توهین به یک ملت به نشانه اعتراض به عمل دو نفر عین جاهلیته!

    Reply
  • 15 تیر, 1394 at 8:12 ق.ظ
    Permalink

    باسمه تعالی
    حضور محترم دوستان باعرض سلام
    به نظر بنده این حرکت آن دو مامور رژیم سعودی از پیش طراحی شده بود و در نهایت سعی بر این بود که در قبال حرکت آن دو مامور پرخاشی از طرف آن دو نوجوان سربزند که نهایتا به آن رنگ و لعاب سیاسی و تبلیغاتی داده شود و بعنوان یک هجمه و فشار بر علیه این ملت شیعه بکار گرفته شود

    Reply

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *